Excuses voor pijnlijke advertentie

Het Amerikaanse weekblad Newsweek en de Zwitserse bank UBS hebben vanmorgen hun excuses aangeboden voor een ,,ongelukkige'' advertentie over ,,succesvol opstijgen en landen'' midden in een dossier van tien pagina's over de vorige week bij Parijs verongelukte Concorde. Bij de ramp vielen 113 doden.

De advertentie in de Europese editie van Newsweek bestaat uit een foto over twee pagina's van een technicus die de wielen van een jumbo jet nakijkt. Daarboven staat: ,,Succes is niet alleen een kwestie van opstijgen en landen.'' Eronder: ,,De details tellen. Zet hoog in, maar verlies kleinigheden niet uit het oog.''

UBS zegt nog te hebben geprobeerd de advertentie terug te trekken, maar had Newsweek niet op tijd bereikt.

Het blad neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich voor de ,,vreselijke'' fout, zoals directeur Peter Luffman het formuleerde. Volgens Luffman heeft Newsweek na de ramp alle advertenties van luchtvaartmaatschappijen gecontroleerd. Niemand had evenwel aan de banken gedacht. ,,Het spijt ons verschrikkelijk.''

In de 280.000 exemplaren van Newsweek die buiten Groot-Brittannië worden verkocht, staat de advertentie niet bij het artikel over de Concorde, maar twintig pagina's verder.