Dwangsom KLM bij late koffer

. Overmorgen al moet duidelijk worden dat de KLM zorgvuldiger omspringt met de bagage van haar passagiers. Directeur Jack Spetter van reisbureau Opera Select in Utrecht: ,,We vliegen dan naar Bologna voor de opera's Aïda en La Traviata en ik verwacht dat deze keer alle koffers meegaan. Voor de KLM zal 5.000 gulden toch ook nog een bedrag zijn waar ze hun best voor willen doen''.

De president van de rechtbank in Haarlem bepaalde gisteren dat KLM een dwangsom van 5.000 gulden moet betalen voor iedere keer dat een koffer van een klant van Opera Select niet op de goede bestemming arriveert omdat de bagage niet in hetzelfde toestel werd geladen. ,,KLM belooft in haar eigen vervoersvoorwaarden dat bagage met hetzelfde luchtvaartuig zal worden vervoerd, tenzij het onpraktisch is. Dat is een keiharde toezegging'', stelde rechtbankpresident C. van Maanen vast. Eerder had KLM laten weten een dergelijke garantie niet te kunnen geven. Van Maanen vond dat zoiets dan ook maar uit de voorwaarden moet blijken.

Opera Select was ,,ten einde raad'' naar de rechter gestapt om in een kort geding van de KLM een betere afhandeling van de bagage te eisen. ,,De ellende begon in maart van dit jaar, elke reis was het raak'', zegt directeur Spetter, die zelf iedere operareis meemaakt. Op 24 juni van dit jaar landde hij met zijn klanten op het vliegveld van Zürich. Geen koffers. ,,Urenlang zit ik dan op zo'n vliegveld om te proberen de zaak recht te breien, want zoiets accepteren mijn klanten natuurlijk niet. Je denkt nog, nou er zijn vijf vluchten, die koffers komen wel, maar nee hoor. De volgende zondag moest ik met het hele gezelschap op het vliegveld schoon ondergoed en sokken kopen. De opera hebben ze in hun reiskloffie bijgewoond'', vertelt Spetter met afgrijzen. Hij blijft zaken doen met KLM ,,omdat het vertrouwd is en je rechtstreeks naar je bestemming vliegt''. Hij is vol vertrouwen dat de luchtvaartmaatschappij voortaan het transport van de koffers van operaliefhebbers ,,vlekkeloos doet verlopen''.

De KLM gaat tegen het vonnis in beroep onder meer omdat men van mening is dat internationaal is afgesproken dat vertragingsschade is beperkt (tot circa duizend gulden per geval). De rechtbankpresident wees de KLM er echter op dat het daarbij om schade gaat. ,,Een dwangsom is een prikkel tot nakoming'', aldus Van Maanen.