Zeeschuimers steeds actiever, vooral in Azië

De Indonesische wateren worden steeds gevaarlijker door de activiteiten van piraten. De eerste helft van dit jaar is het aantal gevallen van piraterij wereldwijd met veertig procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Maar tegelijkertijd is het geweld tegen de bemanning van aangevallen schepen sterk verminderd.

Dat blijkt uit de jongste cijfers van het in Kuala Lumpur gevestigde International Maritime Bureau (IMB).

Het afgelopen half jaar werden 161 gevallen van piraterij geregisteerd, tegenover 115 in dezelfde periode vorig jaar. Volgens het IMB zijn de Indonesische wateren het gevaarlijkst voor de zeevaart (56 meldingen), gevolgd door de wateren voor de kust van Bangladesh. Vooral de havens van Belawan, Jakarta, Merak, Samarinda en Tanjong hebben een slechte reputatie. Ook de Straat van Malakka, tussen Sumatra en Maleisië, is gevaarlijk. ,,Daar moeten schepen voorzorgsmaatregelen in acht nemen en de wacht houden'', aldus het IMB.

Hetzelfde geldt, buiten Zuidoost-Azië, voor de kustwateren van Somalië en de vaarroute door de Golf van Aden. Het IBM adviseert schepen ten minste vijftig mijl uit de kust van Somalië te blijven.

De meeste aanvallen worden uitgevoerd op grote vrachtschepen en tankers die voor anker liggen of zijn aangemeerd in een haven. Maar een op de vijf aanvallen worden uitgevoerd op volle zee.