Winst Newconomy na herwaardering

Newconomy heeft het afgelopen half jaar hoofdzakelijk geld verdiend door de internetbedrijven waarin het investeert fors te herwaarderen. Dat bleek vanochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in Amsterdam. De investeringsmaatschappij van Maurice de Hond behaalde in de eerste zes maanden een nettowinst van 8,2 miljoen euro, ondanks een operationeel verlies van 5,4 miljoen euro.

Het enorme verschil wordt veroorzaakt door de herwaardering van vijf participaties. Het prijskaartje dat aan deze bedrijven hangt werd met in totaal ruim 13 miljoen euro verhoogd. Daardoor viel de nettowinst positief uit. Drie andere partnerbedrijven zijn afgewaardeerd voor in totaal 1,6 miljoen Euro. De Hond verwacht dat het resultaat het komende half jaar zal worden gedrukt door verdere investeringen in participaties. ,,Maar het resultaat zal vele malen hoger uitvallen dan vorig jaar'', aldus De Hond vanochtend. Onder de paraplu van Newconomy zitten momenteel 28 internetbedrijven.

De Hond verwacht een positief operationeel resultaat (zonder herwaarderingen) in 2002 of 2003. Het aantal participaties zal het komende half jaar worden uitgebreid tot veertig internetbedrijven. Dat is een goed te behappen aantal, aldus De Hond. Newconomy is ook hard op zoek naar deelnames in buitenlandse bedrijven.

Het afgelopen half jaar werd het belang van Newconomy in het virtuele winkelcentrum Macropolis en in de internetaanbieder Wish uitgebreid tot 100 procent. Wish is niet volledig meegenomen in deze halfjaarcijfers, omdat het bedrijf pas heel recent geheel eigendom van Neconomy is geworden. Ook Net Effect zit ook niet in de cijfers, omdat het belang van Newconomy daarvoor niet groot genoeg is. Net Effect, een ontwikkelaar van internetsites, is niet meegenomen in de cijfers omdat Newconomy feitelijk geen beslissende zeggenschap in de deelneming heeft. Dat is een gevolg van afspraken met een andere aandeelhouder.

In het eerste half jaar werd een omzet van 626.000 euro gerealiseerd. Deze omzet komt bijna geheel voor rekening van internetaanbieder Wish. Het bedrag dat Newconomy tijdens de beursgang in april ophaalde is grotendeels uitgegeven. Van de 75 miljoen euro die werd opgehaald is 8 miljoen euro uitgegeven aan het bankensyndicaat dat de beursgang begeleidde en aan de marketingcampagne. In totaal is de afgelopen twee maanden 52 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe participaties en in uitbreiding van bestaande participaties.