Winst BMW na afscheid Rover 67 procent omhoog

Slechts drie maanden na het definitieve afscheid van de noodlijdende Britse dochter Rover is de winst van autofabrikant BMW omhooggeschoten. De winst van de Duitse autoproducent bedroeg over de eerste zes maanden van dit jaar 319 miljoen euro (703 miljoen gulden). Dat is een verbetering van 67 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar toen de winst bij BMW sterk werd gedrukt door Rover.

Sinds Rover in 1994 door BMW werd overgenomen heeft BMW een geschat verlies van minimaal 7 miljard mark geleden op de voormalige Britse dochter. Ook in de eerste helft van dit jaar werd de winst van BMW nog gedrukt door een bedrag van 762 miljoen euro dat BMW in de afwikkeling van de verkoop van Rover kwijt was. Maar bestuursvoorzitter Joachim Milberg, een voormalig hoogleraar aan de Technische Universiteit van München, maakte gisteren tijdens een toelichting op de cijfers bekend dat ,,het leed voor BMW met Rover daarmee wel geleden is.''

BMW, dat de Landrover-activiteiten en andere `terreinwagens' heeft verkocht aan Ford terwijl Rover werd overgedaan aan de Phoenix-groep, heeft zich in Engeland dit jaar nog grote kosten moeten getroosten met de inkrimping van de productie van de Rover 75 in Longbridge in Engeland en het overplaatsen van de nieuwe Mini-fabriek naar Oxford.

De Mini is de enige auto uit de Rover-stal die BMW zelf heeft gehouden. Analisten denken dat het een hele opgave zal worden de Mini in te voegen in het BMW-segment, aangezien de Duitse auto's veel populairder zijn bij de consument dan de Britse.

Niettemin ging de omzet in het eerste halfjaar bij BMW omhoog met ruim 15 procent tot 18,82 miljard euro (41,5 miljard gulden), een record. De verkoop van het merk BMW nam toe met 8,8 procent tot 421.000 auto's.

Het verlies op de Duits thuismarkt werd volledig gecompenseerd door de stijging van de verkopen in Noord-Amerika (34 procent) en Azië (38 procent).

Milberg durfde derhalve gisteren de uitspraak wel aan dat ,,BMW over het hele jaar meer dan 800.000 wagens zal verkopen.''

Niettemin staat Milberg voor de immense taak het gedateerde productiepakket van BMW de komende jaren een facelift te geven. De succesvolle BMW 3-serie, de beste verkopende auto van het concern, zit in zijn eindfase terwijl de enigszins gedateerde modellen uit de vijf- en zevenserie steeds sterker concurrentie ondervinden van DaimlerChrysler (Mercedes-Benz) en Jaguar.