Kan Verona de Expo redden?

Ze staat vol bewondering bij de gestapelde landschappen van het Nederlandse paviljoen, ligt te zonnen op het jacht nabij het paviljoen van Monaco en zit samen met Peter Ustinov in een buggy die over een grote voetgangersbrug raast. Zo vestigt de ravissante Verona Feldbusch, de bestbetaalde tv-presentatrice van Duitsland, sinds vorige week de aandacht van de Duitse kijker op de Expo 2000, de wereldtentoonstelling in Hannover die in ernstige financiële moeilijkheden verkeert.

Met een serie van zes nieuwe spotjes tracht de organisatie nu te redden wat er te redden valt. Sinds het terrein op 1 juni zijn poorten opende, hadden er dagelijks zo'n 250.000 bezoekers moeten komen om uit de kosten te komen. In werkelijkheid waren dat er tot dusver hoogstens 81.000. Als dat zo doorgaat, is er straks een verlies van minstens twee miljard gulden. Niemand weet wie daarvoor zal moeten opdraaien. En ook weet niemand wat de oorzaak is van de tegenvallende belangstelling. In zulke gevallen krijgt de reclame meestal de schuld.

Voordat de Expo begon, draaide er in Duitsland een reclamecampagne onder het motto: ,,Vanaf 1 juni leren we weer ons te verbazen'', maar die is intussen afgeschreven. Volgens de Expo-directie ging er te veel educatie en te weinig Spaß van uit. Het werd tijd voor een drastische maatregel, die in de Duitse pers is omschreven als een wanhoopsoffensief. Het reclamebureau DDB, werkzaam voor grote opdrachtgevers als Volkswagen, Moulinex, Schwarzkopf en Henkel, kreeg de opdracht tussentijds een nieuwe campagne te maken. Voor de Duitse markt was 50 miljoen mark beschikbaar, voor het buitenland 20 miljoen.

Het resultaat is een campagne `tussen de polen fun en future', verkondigde DDB-directeur Paul Steentjes (een Nederlander) op de persconferentie over de nieuwe actie. Als middelpunt fungeert de 32-jarige Verona Feldbusch, die in Duitsland faam verwierf door een schalks-erotisch programma te presenteren en nu haar hoop op een Hollywood-carrière heeft gevestigd. Ze is hier gekoppeld aan de grote acteur en verhalenverteller Peter Ustinov (79), wiens reputatie als polyglot en wijsgeer aan de spotjes een air van allure en betrouwbaarheid moet verlenen. Samen spelen ze – onder regie van niemand minder dan de cineast Wim Wenders – in zes filmpjes die in vier dagen werden opgenomen, want er was haast bij. DDB moest binnen twee weken met een campagnevoorstel komen.

De begeleidende muziek is ontleend aan een succesnummer uit het vooroorlogse Duitse amusementsverleden: ,,Das gibt's nur einmal, das kommt nie wieder, das ist zu schön um wahr zu sein...'' Maar vanzelfsprekend wel in een eigentijds arrangement.

Het resultaat van deze spoedoperatie is in Duitsland inmiddels met gemengde gevoelens ontvangen. De reclame wordt immers nogal overstemd door het gekrakeel over de vraag wie na eind oktober, als de wereldtentoonstelling is afgelopen, met de strop blijft zitten. ,,De reddingsspots met Feldbusch en Ustinov hebben geen enkele kans zo lang het geworstel van de Expo-leiding verder gaat'', oordeelde de Braunschweiger Zeitung in een hoofdredactioneel commentaar. In het buitenland, waar die discussie een minder prominente rol speelt, zullen de filmpjes overigens niet te zien zijn. Om financiële redenen blijft de campagne daar beperkt tot advertenties in kranten en tijdschriften. Men zegt vooral te mikken op de buurlanden Nederland, Italië, Frankrijk en de Scandinavische landen.

,,Wij willen op een eenvoudige en populaire manier overbrengen hoeveel pret er te beleven valt'', zei Expo-directeur Reinhard Volk op de persconferentie. De vragen over de honorering van Verona Feldbusch en Peter Ustinov bleven onbeantwoord. ,,We willen niet over honoraria praten'', aldus DDB-directeur Paul Steentjes, ,,maar helemaal zonder geld is dit niet te doen.''

    • Henk van Gelder