HET INTERNETCAFÉ

In de kelder van de `linkse' boekhandel Fort van Sjakoo aan de Jodenbreestraat in Amsterdam zit ASCII, een `internetwerkplaatz' die gratis internet aanbiedt. ,,We noemen ons geen internetcafé want dan krijgen we het horecapubliek over de vloer'', zegt Oscar (28). De boekhandel heeft nauwe banden met de kraakbeweging en daar pasten de `Linuxnerds' volgens Oscar goed bij. Alle computers draaien op Linux, voor veel gebruikers een noodzakelijk alternatief voor Windows. Vanaf de straat is ASCII nauwelijks zichtbaar maar aan bezoekers is geen gebrek. Inmiddels draait de zaak op tien vrijwilligers die bij tourbeurt de zaak beheren (elke dag van 14.00 tot 19.00 uur).

`No Hotmail!' staat er op het bord bij de ingang van de werkplaatz. ,,Nou ja'', zegt Sven (23), niet dat we steeds in de gaten houden wat iedereen aan het doen is. Liever geen Hotmail (webmail van Microsoft), want dat neemt alleen maar ruimte in beslag van mensen die echt werk te doen hebben op die computers.'' Voor bezoekers die echt niet zonder kunnen is er overigens ook op de wc een pc aanwezig.

,,Eigenlijk zijn we blij met de komst van easyEverything'', zegt Oscar. ,,Dan hebben we geen last van al die toeristen die hun vakantie zitten te verdoen met e-mailen. Het is leuker als oma van op de hoek hier drie uur bezig is een berichtje te versturen. Het idee is dat we toegang tot internet bieden aan mensen die het niet kunnen betalen. De informatie van het internet moet niet alleen beschikbaar zijn in ruil voor geld.'' ASCII is vooral `niet commercieel'. Zelfs voor de koffie hoeft niets te worden betaald, alleen het inschenken kost 2,50, vertelt Sven, want dat is dienstverlening. Soms laten mensen geld achter, daar worden nieuwe apparatuur en cursussen Linux of `Maak-je-eigen-flyer' van betaald, vertelt Harv (33).

Sinds ASCII vorig jaar van start ging, zijn door bezoekers in Utrecht, Berlijn en Wenen soortgelijke internetwerkplaatsen opgericht. ASCII levert daarvoor ondersteuning en apparatuur (afkomstig van bedrijven die hun oude computers van de hand doen). De eerste bezoekers komen binnen. ,,De doelgroep wordt wakker'', gniffelt Sven.