FNV: weg dicht voor werkers

Bij wegwerkzaamheden zouden wegen geheel moeten worden afgesloten voor het verkeer. Alleen zo is de veiligheid van wegwerkers maximaal te garanderen. FNV Bouw pleit hiervoor naar aanleiding van duizenden bekeuringen die de afgelopen twee weken zijn uitgedeeld aan automobilisten die zich niets aantrokken van een gedeeltelijke afsluiting van de Merwedebrug.

,,Het geheel afsluiten van wegen zou het uitgangspunt moeten worden. Vorig jaar zijn weer zeven doden onder wegwerkers gevallen. Elke dode is er één te veel'', zegt de woordvoerder van FNV Bouw. Twee jaar geleden hield de vakbond een campagne voor de veiligheid van wegwerkers. Sindsdien zijn er volgens de woordvoerder wel verbeteringen doorgevoerd. Zo worden vrijwel geen pionnen meer gebruikt om wegvakken af te sluiten maar betonnen hekken. Ook is de afstand tussen het verkeer en de werkzaamheden bepaald op minimaal 60 centimeter.

FNV Bouw vindt dit echter niet genoeg, omdat het werken langs de weg gevaarlijk blijft. Alleen als het echt niet mogelijk is om een weg geheel af te sluiten en het verkeer om te leiden, zou wat betreft de vakbond een gedeelte van de weg open kunnen blijven. ,,Maar dan pleiten we er voor dat de snelheid voor automobilisten omlaag gaat van 70 naar 50 kilometer per uur.'' Daarop moet dan streng worden gecontroleerd, aldus FNV Bouw.

Dat automobilisten zich vaak weinig aantrekken van de werkzaamheden, bleek de afgelopen twee weken op de Merwedebrug tussen Papendrecht en Dordrecht. Alleen het vrachtverkeer en hulpdiensten mogen over de brug. Maar duizenden reden ondanks een verbod gewoon over de brug. De politie deelde 6.500 bekeuringen uit van 120 gulden. Verkeersofficier K. Spee vindt het geheel afsluiten van wegen nog te ver gaan. ,,Dan krijg je nog meer files'', zegt Spee, die denkt dat in de toekomst meer trajectcontroles plaats zullen vinden. In dat geval wordt over een bepaalde afstand de gemiddelde snelheid gemeten. ,,Dat is een eerlijker manier van meten dan de flitspalen'', verklaart Spee.