BLADEREN

Foreign Affairs

Japan is weer het land van de opgaande zon. Sinds 1997 zijn de buitenlandse investeringen meer dan honderd procent gestegen. Waren het in 1998 de Amerikanen die het meest investeerden in Japan, in 1999 was het de beurt van de Europeanen. Kleine en middelgrote ondernemingen die niet horen bij de traditionele conglomeraten, de keiretsu, kunnen anders dan vroeger veel gemakkelijker aan geld komen, met name via Nasdaq Japan. Sinds vorig jaar kan dat ook via de Beurs van Tokio. Een bedrijf dat nu naar de beurs wil, kan dat sinds een jaar binnen een maand bewerkstelligen, terwijl de beursgang voordien zo'n dertig jaar voorbereiding kostte.

Deze en andere veranderingen, bijvoorbeeld in het management en de organisatie van veel grote ondernemingen, zijn voor Foreign Affairs even zovele aanwijzingen dat de herstructurering van de Japanse economie serieuze vormen aanneemt. De veranderingen zijn het best zichtbaar in de ICT-sector, en zijn essentieel voor de hervorming van de economie, omdat de ICT-sector vrij is van de overregulering die de oude economie in Japan kenmerkt. Het blad noemt als voorbeeld DoCoMo, een dochtermaatschappij van Nippon Telegraph and Telephone, die een directe bedreiging is geworden voor de moedermaatschappij. De Japanners kiezen massaal voor de mobiele telefoon, omdat die de helft goedkoper is dan de normale telefoonservice, waarop NTT het monopolie heeft. Volgens het blad moeten de Amerikanen er rekening mee houden dat de zon in Japan over vijf jaar weer in het zenith staat.

BusinessWeek

Het feit dat zoveel Japanners het internet bezoeken met de mobiele telefoons van DoCoMo is volgens BusinessWeek de reden waarom America On Line de samenwerking met NTT-dochter DoCoMo zoekt. Want volgens AOL, met drieëntwintig miljoen abonnees de grootste provider van de wereld, wordt de mobiele telefoon de populairste toegang tot internet, ten koste van de personal computer. AOL verwacht dat er in 2005 in Japan zevenenzeventig miljoen mensen zullen zijn die mobiel internetten. DoCoMo zegt nu al tien miljoen abonnees te hebben en geeft toegang tot vijftienduizend speciaal ontworpen websites. De voordelen van samenwerking met AOL zijn volgens het blad voor DoCoMo minder duidelijk Maar samenwerking met AOL past wel bij de aankopen die DoCoMo heeft gedaan, zoals vijftien procent van KPN Mobile, en negentien procent van Hutchison Telecom in Hongkong en in Engeland.

www.europe.businessweek.com

Forbes

Waar Japan een goudmijn belooft te worden voor ICT-bedrijven lijkt het legendarische El Dorado daadwerkelijk te bestaan in Bolivia. Het gaat om een zilvermijn waarvan de rijkdom groter belooft te worden dan ooit sinds vijfhonderd jaar, schrijft Forbes. Het zijn niet de eerste de besten die geloven in het bestaan van dit hedendaagse eldorado. Zo denken Bill Gates, George Soros, en Warren Buffett hun voordeel te kunnen doen met de vondst van Tom Kaplan, een 37-jarige historicus die tijdens zijn studie ontdekte dat een dieptepunt in prijzen voor grondstoffen altijd vooraf gaat aan extreme prijsstijgingen. Daarom zette hij, inmiddels financieel consultant, in 1993 al zijn kaarten op zilver. Op het moment dat de grootste zilvermijn van Mexico dicht ging en de Amerikaanse zilvermijnmaatschappijen dreigden te bezwijken aan de verzwaring van milieu-eisen ging Kaplan in Bolivia op zoek naar zilver, op aanwijzing van geologen. En hij vond het. Er is maar één probleem. Naast de investeringen van goudzoekers als Gates en Soros heeft Kaplan nog driehonderd miljoen dollar nodig om het nieuwe eldorado te exploiteren.

www.forbes.com

Die Zeit

Gouden tijden zijn ook weer aangebroken voor beleggers in goud, schrijft Die Zeit, zeker als het inflatiespook weer ten tonele verschijnt. Bijna niemand heeft volgens het blad in de gaten gehad dat de goudprijs de afgelopen twaalf maanden veertien procent omhoog is geslopen, met name na de aankondiging van enkele Europese centrale banken dat ze de komende vier jaar minder goud dan voordien zullen verkopen.

Maar het is niet alles goud wat er blinkt. Zo heeft het weinig zin om goud te kopen in de vorm van munten of baren, omdat het maken daarvan te veel kost. Het levert meer op om bij de bank een goudrekening te openen. Wie nog meer kansen wil hebben en dus ook meer risico's wil lopen, kan zijn geld het beste beleggen in mijnondernemingen, of in opties. Dat laatste is het riskantst. Want als de goudprijs zich niet naar verwachting ontwikkelt, is de gelukszoeker zijn goud en zijn geld gegarandeerd kwijt.

www.zeit.de

    • Herman Frijlink