Favoriet speeltje van superrijken

De opkomst van een nieuwe generatie rijken in de it-sector is heel lucratief geweest voor Gulfstream, het populairste zakenvliegtuig van dit moment.

Wat extravagante auto's beteft valt de keus van een nieuwe generatie superrijken met name in de VS vaak op een Porsche of Ferrari. Liefhebbers van geavanceerde stereo-apparatuur tonen een voorkeur voor McIntosh of Nakamichi. Maar voor degenen die zich privé een vliegtuig van 40 miljoen dollar kunnen veroorloven valt de keus vrijwel unaniem op een Gulfstream V. Veel recente kopers van de Gulfstream V zijn miljardairs uit de itc-sector en vertegenwoordigers van de dot-com economie. Zoals Mark Cuban die mede-oprichter was van Broadcast.Com, een bedrijf dat hij voor vijf miljard dollar heeft verkocht aan Yahoo. Maar ook Steve Jobs, topman van Apple, heeft inmiddels een Gulfstream V aangeschaft. Evenals profgolfer Greg Norman en de op één na vermogendste man ter wereld, Larry Ellison, voorzitter van softwaremaker Oracle.

Niettemin wordt 85 procent van de Gulfstreams verkocht aan grote bedrijven. Hoewel General Dynamics, het moederbedrijf van Gulfstream, geen productiecijfers van het populaire toestel geeft. Door de goede contacten die wapenfabrikant General Dynamics heeft in Washington en bij het Pentagon vliegen ook veel hoge regeringsfunctionaissen in de VS en topofficieren uit het Amerikaanse leger in een Gulfstream. De schatting is dat Gulfstream Aircraft Corporation jaarlijks tussen de 65 en 75 toestellen verkoopt.

Vliegtuigfabrikanten als Boeing en Airbus bieden eveneens een zakenvliegtuig aan. Boeing doet dat met een aangepaste versie van het 737-model en Airbus heeft een zakenversie van de A319. Beide zakentoestellen bieden accomodatie aan ongeveer 50 passagiers, beduidend meer dan de hooguit 19 mensen die kunnen in een Gulfstream V. Niettemin is deze businessjet veruit favoriet onder de rijken der aarde, bedrijven en topmanagers. Niet in de laatste plaats door de mogelijkheid dat de Gulfstram V van alle mogelijke luxe kan worden voorzien en non-stop Aziatische bestemmingen kan bereiken vanaf de Amerikaanse oostkust en Eropa vanaf de westkust.