Wisselende danstechniek op fuga's Bach

Een beetje mimer zoekt zijn heil tegenwoordig meer in het theater dan in de beeldende kunst. Bij groepen als Suver Nuver en Bambie is beweging een belangrijk onderdeel van een theatraal circus, maar nooit een doel op zichzelf. Wat dat betreft is Jeanette van Steen, al meer dan vijfentwintig jaar actief in de mime bij Bart Stuyf, Bewth en Triade, een bijna `ouderwetse' danser in de mime en een beweger in de ruimte. Dit keer zette ze een aantal fuga's en preludes van Johan Sebastian Bach om in beweging. Met de simpele titel Bach, bewogen concert, een variatie op haar – door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) bekroonde – productie van zes jaar geleden, Strijkkwartet no. 15, Bewogen Concert met muziek van Sjostakovitsj.

Van Steen ontleedde de architectuur van Bachs muziek en vertaalt die vervolgens in vijf dunne, stalen frames die er staand uitzien als detectiepoorten van Schiphol. De drie mimers (met de jonge Janneke Albers als uitblinker) verplaatsen de frames in de ruimte, kantelen ze, leggen ze plat op de grond of springen er als hordenlopers overheen. En ondertussen klinkt Bach op uit de cello van Eduard van Regteren Altena en de accordeon van Miny Dekkers, die in Arti en Amicitiae zelfs iets weg heeft van een orgel. De bewegingen worden zelden vloeiende dans en dat is zeker ook niet de bedoeling van Van Steen. Ze staan, al dan niet synchroon uitgevoerd, in dienst van het bouwwerk dat fuga en ruimte heet, en hebben weinig intrinsieke waarde. En dat is af en toe lastig te verteren. Net als het dans begint te worden merk je dat de drie mimers danstechniek tekortkomen om het abstracte schoonheid te geven en net als het een abstracte museale installatie wordt door het spel met de frames, storen de o zo menselijke houdinkjes als een hoofd steunend op een arm. Het had wat dat betreft veel strakker en sec'er gekund, passend bij de bijna mathematisch muziek van Bach, die geen tierelantijnen nodig heeft om te ontroeren.

Op de momenten dat Van Steen zich beperkt tot abstractie, is Bach, bewogen concert ijzersterk. En als er tien minuten in geknipt wordt, is dit bewogen concert de ideale tentoonstelling voor ogen én oren op mooie middagen in musea.

Voorstelling: De Groep van Steen: `Bach, bewogen concert'. Concept, mimografie en regie: Jeanette van Steen; muziek: J.S. Bach live uitgevoerd door Eduard van Regteren Altena (cello) en Miny Dekkers (accordeon). Bewegers: Irene Schaltegger, Janneke Albers, Jeanette van Steen. Gezien: 5/7 Arti et Amicitiae Amsterdam. Aldaar t/m 9/7. Tournee in musea t/m 26/11. Inl.: (020) 623 68 51