ZEVENJARIGE IS SLECHT IN KEUZE VAN STRATEGIEËN

De keuze van een goede strategie is de belangrijkste hinderpaal voor een kind van een jaar of zeven bij het voltooien van puzzels. Hoeveel gegevens tegelijk zo'n kind kan verwerken en de omvang van zijn geheugencapaciteit spelen veel minder een rol. Dit blijkt een computerprogramma voor het bouwen van de zogenoemde 21-delige Toren van Nottingham, waarmee via allerlei manipulaties het bouwen van zo'n toren door zevenjarige kinderen kon worden gesimuleerd (Psychological Science, maart 2000).

Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat met een computerprogamma zo goed cognitieve handelingen van kinderen konden worden gesimuleerd. Tot nu toe werd daarbij bijvoorbeeld nooit rekening gehouden met de tijd die kinderen voor bepaalde taken nodig hebben. In dit programma van de drie onderzoekers van de Universiteit van Nottingham dus wel. Omdat het bouwgedrag van kinderen zo chaotisch is, zijn de drie begonnen met een simulatie van het bouwgedrag van volwassen. Waarna aangepassing volgde totdat het kindergedrag vrij nauwkeurig werd nagebootst. De drie onderzoekers hopen nu computerprogramma's voor andere leeftijden en andere puzzels te ontwikkelen, om zo te onderzoeken welke verschillen in kennis of `denkmechanismen' een rol spelen bij de ontwikkeling van het denken bij kinderen.