Doorsneeschoen in de mode

De schoenmode heeft er een nieuwe hype bij. Moest het tot voor kort plateauzool, hoge hakken, Prada of Gucci zijn, deze zomer – maar vooral komend najaar – zal veelvuldig de naam Camper vallen. Dit Spaanse merk siert momenteel de voeten van topmodellen, stylisten en echte liefhebbers van comfort (en wie is dat niet?), want dat is het sterkste punt van de schoenen. Echt mooi kun je de vormgeving namelijk niet altijd noemen, eerder bijzonder en doordacht. Veel modellen hebben iets weg van ouderwetse sportschoenen.

Dat Campers niet altijd uitblinken in elegantie, wil niet zeggen dat het geen aantrekkelijke schoenen zijn. Het model Twins bijvoorbeeld, een van de toppers, is zeker de moeite waard, alleen al door het feit dat de twee sandalen van elkaar verschillen qua dessin en toch een duo vormen. Deze zomer bijvoorbeeld staan op de ene sandaal vrolijk geborduurde bloemetjes en op de andere uitsluitend groene grassprietjes. Zet ze naast elkaar en ze vormen samen een plaatje.

Het merk Camper is in Spanje een begrip, daar loopt jong en oud, modebewust of niet, op de schoenen. Het merk wordt daar als een doorsneemerk beschouwd. Dit jaar viert het bedrijf het 25-jarig bestaan van het merk, al maakt de familie van directeur Lorenzo Fluxa al ruim een eeuw schoenen. Fluxa ontwikkelde in 1975 het eerste model, de Camaleón. De van origine boerenschoen transformeerde hij tot een model dat geschikt was voor de stadsmens. Het hergebruik van materialen en de mix van industriële en ambachtelijke technieken in één ontwerp, maakte de schoen tot een succes. Die combinatie van techniek en ambacht loopt als een rode draad door de geschiedenis van de schoenmakersfamilie. Want Lorenzo's vader en grootvader, beiden schoenmaker, wilden niet alleen innovatieve producten maken met de nieuwste productiemethoden. De schoenen moesten ook authenticiteit en liefde voor het vak uitstralen.

Zoals veel merken op dit moment probeert Camper een bepaalde levensstijl uit te stralen. Die stijl komt onder meer tot uiting in de ingetogen reclamecampagnes, de vormgeving en de benadering van klanten. Het merk probeert een imago te creëren van milieubewust, ecologisch, betrokken, creatief en vrijgevochten. Cryptische kreten als `lopen is voelen, dromen, zoeken en vinden' zijn typerend voor het label.

Anno 2000 heeft Camper onder meer winkels in Londen, Milaan en Parijs en worden de schoenen over de hele wereld verkocht. In Spanje bestaat het koperspubliek uit mensen van alle leeftijden. In het buitenland zijn het vooral modebewuste jongeren met een no nonsense-stijl die voor de schoenen vallen. Niet alleen omdat Camper adverteert in het bijna heilige lifestyleblad Wallpaper, maar ook omdat een aantal modellen precies past in de huidige trend van een beetje oubollige en ouderwetse sportschoenen die ook nog comfortabel zijn. De Pelotas bijvoorbeeld, een model dat doet denken aan een kruising tussen een ouderwetse voetbalschoen en bowlingschoen. Maar ook de Brothers (een pseudowandelschoen in wit met rood), de Runners (wit en geïnspireerd op hardloopschoenen) en de Spiral (knalrode muilen).

De collectie bestaat uit zo'n 65 modellen die elk seizoen van uiterlijk veranderen. Er zijn vier series, Classic, Women, Outdoor en Urban. Classic en Outdoor spreken voor zich, met degelijke instappers en robuuste veterschoenen. Niet echt hip, eerder middle of the road. Nee, Camper moet het hebben van de Women- en Urban-serie dankzij de opvallende vormgeving en het gebruik van aparte kleuren en materialen. Die uiteenlopende series verklaren het succes als familieschoen. Kom daar maar eens om bij een ander merk.

Camper wordt onder meer verkocht bij de Bijenkorf en in een aantal schoenenwinkels in Nederland. Prijzen liggen rond de tweehonderd gulden. Verkoopinformatie: 00.32.32320450. www.camper.es