Makeba (68) revancheert zich waardig

Het Amsterdam Roots Festival is maandag volmaakt geëindigd in een uitverkochte Concertgebouw dat tot de laatste seconde enthousiast bleef. Dat laatste was te danken aan zangeres Miriam Makeba (68) die zich krachtig revancheerde voor een flodderconcert van twee jaar geleden op een ander Nederlands festival. Haar carrière leek toen defininief voorbij, maar zoals ze zich gisteren presenteerde, trots en waardig en goed bij stem, lijkt ze nog lang mee te kunnen. Dat ze een nieuwe platenfirma heeft, het Amerikaanse `wereld'-label Putumayo, zal aan haar herrijzenis niet vreemd zijn. Met een goed ingespeeld sextet en een voortreffelijk koortje zong zij stukken van haar nieuwe cd Homeland maar ook successen uit een lang verleden. Dat de versterking nu eens niet te luid was, hèt euvel van eerdere Roots finales, maakte het succes compleet.

Bij Cesaria Evora, begeleid door een tienmansorkest met drie strijkers erin, was het geluid minder ideaal maar haar stem kwam meestal wel helder door. En gelukkig maar want van presentatie moet deze Kaapverdische het niet hebben. Ze staat op het podium omdat het moet, zo lijkt het, voor het brood op de plank. Laten mensen vooral niet denken dat ze er ook nog plezier aan beleeft. Haar populariteit is daarmee net zo raadselachtig als die van de oudere Billie Holiday op wie ze in enkele opzichten lijkt. Haar stembereik is zeer beperkt, ze praat soms meer dan ze zingt. Het publiek vindt het desondanks allemaal prachtig, zowel haar treurige morna's als haar opgewekt bedoelde coladeira's.

Wellicht als tegenwicht tegen deze twee oude dames stonden er twee jongensgroepen op het programma, allebei zes man sterk. Het van Cuba afkomstige Vocal Sampling heeft zich gespecialiseerd in het vocaal imiteren van orkestmuziek. Het is truc die al vaak is beproeft maar deze frisse jongens doen het zo levensecht – de `basgitaar' klinkt perfect te luid en vervormd – dat het publiek ze wel kan zoenen. Dat er vaak van kledij wordt gewisseld maakt het zo mogelijk nog gezelliger. Wie nog een groep voor een party zoekt is uit de brand want Vocal Sampling kan nog veel meer, van comedy tot barber shop.

Het uit Noordoost Brazilië afkomstige Mestre Ambrósio maakt ook party-muziek maar lijkt liever zelf mee te feesten dan braaf op het podium te blijven staan. De leden rennen in het rond, jatten hier en daar een glaasje of jointje en het resultaat is er naar. De leider blijkt accordeon te kunnen spelen met één been normaal en het andere horizontaal, ontbloot zonder gêne zijn schonkige ribbenkast en springt al na drie liedjes van het podium voor een innige wals met een dame op de eerste rij. Dat de maat soms verloren raakt en de bassist soms `sloppy' klinkt is wel jammer maar niet echt storend zo lang de dames zich blijven vermaken.

En dat doen ze zonder twijfel tijdens het Amsterdam Roots Festival dat nog nooit zo vrouwvriendelijk eindigde. Met zelfs een a capella gezongen lied door Zenzi Lee uit het koortje van Mariam Makeba dat sprekend lijkt op A Yddische Mame' van Yellen en Pollack. Een stokoude smartlap, dat natuurlijk wel, maar moeders zijn nu eenmaal van alle tijden.

Slotavond Amsterdam Roots Festival met o.a. Cesaria Evora en Miriam Makeba. Gehoord: 12/6 Concertgebouw Amsterdam.