Van batterijen tot seinpalen

Voor gewone consumenten is Invensys geen bekend merk. Toch is het Britse bedrijf een onzichtbare maar essentiële aanwezige in het dagelijks leven en marktleider in zijn soort. De ruim 500 bedrijven van de groep leveren een bonte verscheidenheid aan producten: van batterijen tot smeermiddelen, van pompen en lopende banden tot auto-onderdelen en van seinpalen naast het spoor tot de computerbesturing van complete fabrieken.

De geplande overname van Baan, het Nederlandse bedrijf dat onder meer software levert voor industriële logistiek, lijkt op zichzelf een voor de hand liggende uitbreiding van de sector `intelligente automatisering' van Invensys, een van de vier hoofdgroepen van het bedrijf.

De andere drie zijn industriële procesbeheersing, krachtbronnen en meet- en regelappratuur. De programma's van Baan zouden Invensys-bedrijven in staat stellen verder te besparen bij hun eigen productiemanagement, terwijl klanten en toeleveringsbedrijven via het internet beter in de productiecyclus gepast kunnen worden.

Dat Baan op de beurs niet langer synoniem is met succes, is voor Invensys geen bezwaar. Een anonieme betrokkene bij de overname zegt vanochtend in de Financial Times dat ,,slecht financieel management niet moet worden verward met een slecht bedrijf''. Als de overname - geboden is 1,68 miljard gulden -_ slaagt en Invensys Baan weet te saneren, sleept de groep een voormalige andere marktleider in zijn soort relatief goedkoop in de wacht.

Invensys ontstond in februari vorig jaar door een fusie van BTR en Siebe ter waarde van 7,6 miljard pond (27 miljard gulden). Daarna ontsloeg het bedrijf 5.000 van de 120.000 employés die het nieuwe bedrijf wereldwijd heeft.

Het heeft een reeks kleinere onderdelen afgestoten, zoals de papierdivisie, onder meer om de "oorlogskas' van twee miljard pond te spekken voor nieuwe acquisities.

Volgens voorzitter Lord Marshall is de Invensys-groep het resultaat van "dwingende industriële logica''.

    • Hans Steketee