Europese helikopters voor marine

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemt in met de aanschaf van de NH90 als opvolger van de Lynx-helikopter van de marine. Dat bleek gisteren tijdens overleg van de vaste Kamercommissie van Defensie.

Staatssecretaris Van Hoof zal daarom op 8 juni op een luchtshow in Berlijn zijn handtekening kunnen zetten onder het productiecontract voor twintig NH90's ter waarde van 1.736 miljoen gulden.

De ontwikkeling van de NH90, een gezamelijk Europees project waaraan Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië sinds 1991 deelnemen, heeft veel tegenslag gekend. In november van het vorige jaar nog besloot Van Hoof na druk van de Kamer dat er een onderzoek moest komen naar eventuele alternatieven voor het toestel. Gisteren bleek een kamermeerderheid van PvdA, VVD en D66 het echter eens met Van Hoof dat aanschaf van de NH90 de enige reële optie is. ,,We moeten onder ogen zien dat we hier met z'n allen met open ogen zijn ingestapt'', zei Kamerlid Balemans (VVD) na afloop.

Van Hoof gaf gisteren nog eens toe dat het prototype van de NH90 nog steeds niet aan de technische eisen voldoet. Zo zijn het gewicht en het trillingsniveau van de helikopter nog steeds te hoog. Van Hoof weersprak echter een bericht in de Volkskrant, die meldde dat de trillingen scheuren in de composiet-romp zouden veroorzaken. ,,Daarvan is bij de koninklijke marine niets bekend.'' Volgens Van Hoof bieden clausules in het contract de garantie dat Nederland kan afzien van aankoop, indien de technische problemen niet worden opgelost. Tot nu toe heeft de Nederlandse regering ruim 300 miljoen gulden in het NH90-project geïnvesteerd.

De maritieme versie van de NH90, de Nato Frigate Helicopter (NFH) is een toestel dat zowel geschikt is voor gevechtstaken (onderzeebootbestrijding, aanvallen op oppervlakteschepen) als voor het vervoer van 14 personen, wat van pas komt bij vredesmissies. Het toestel zit vol met elektronische apparatuur, krijgt een zogenaamd `fly by wire' besturingssysteem en kan al met drie bemanningsleden gevlogen worden. Vanwege de hoge prijs van de NH90 (55 miljoen gulden) zal Nederland slechts 14 `aangeklede' NH90's kunnen afnemen. Kamerleden reageerden nogal sceptisch op het betoog van Van Hoof dat de overige zes nodig zijn voor training, transport vanaf amfibische transportschepen als de `Rotterdam', en SAR- (Search and Rescue) taken. Het contract dat nu voorligt, biedt echter geen mogelijkheid om het aantal toestellen te veranderen. Wel werd al eerder besloten de invoering van het toestel uit te stellen tot 2007, zodat Nederland niet als first customer te maken krijgt met eventuele kinderziektes. Volgens Van Hoof is de technische staat van de sterk verouderde Lynx (bouwjaar 1975) tot die tijd gegarandeerd.