Duitsland

München

Architect, diplomaat, schilder en stedebouwkundige: Leo von Klenze (1784-1864) was het allemaal. Net als zijn internationaal veel vermaardere tijdgenoot Schinkel liet Von Klenze zich voor zijn bouwplannen inspireren door de klassieke oudheid. Met name in München, waar hij in opdracht van de Beierse Lodewijk I een `Athene aan de Isar' moest zien te verwezenlijken, kwam hem die graecomanie op kritiek te staan. Men vond hem een plagiator. Von Klenze liet zich door die hatelijkheden niet uit het veld slaan. Door zijn `alomtegenwoordigheid' in het straatbeeld begon München `te glanzen en te glimmen', zoals een vertegenwoordiger van het volk het uitdrukte. Dat volk werd door Von Klenzes tempels, pilaren en gigantische trapportalen gedecimeerd tot muggenformaat. Hoe fantasievol de geplaagde architect met de klassieke voorbeelden omging toont een expositie in het Stadtmuseum. T/m 3 sept, St. Jakobsplatz, München. Inl 00-4923322370.

Expo

De wereldtentoonstelling wordt geopend op 1 juni. Gedurende 153 dagen presenteren meer dan 190 landen zich hier met kunst, architectuur, theater en film. Wie 's avonds per spoor vanuit Hamburg in Hannover aankomt, heeft ter hoogte van het goederenstation zicht op het stralende lichtblok van Gerhard Merz. Dit paviljoen met veel glas en aluminium is een hommage aan het koele en kale gebouw dat Mies von der Rohe in 1929 voor de wereldtentoonstelling in Barcelona ontwierp. Onmisbaar voor een bezoek aan de Expo is een zwembroek. Op een grasveld is een waterbassin uitgegraven dat naar een onderaardse ruimte leidt. Duiken en zwemmen naar een wereldwonder dat zijn gelijke niet kent, zo belooft het Weense kunstenaarskwartet Gelatin.

En verder in Hannover: Le Costume, toneel, gebaseerd op een verhaal van de Zuid-Afrikaan Can Themba van 9 t/m 12 juni in de Orangerie inl 00-4951130140; Kontakthof, een 22 jaar oud stuk van Pina Bausch. Haar dansers zijn gerecruteerd uit 65-plussers. Van 10 t/m 12 juni inl 00-49511320504; schilderijen van oa Schiele en Kubin vanaf 18 juni in de Kestner Gesellschaft inl 00-49511327081; Zomerzonnewende in het Konzerthaus. Op 21 juni wordt hier die Nacht der Nacht gevierd, met blues en klassieke muziek tot in het ochtendgloren. Tot de medewerkenden behoort opera-ster Hildegard Behrens inl 00-49511929880; Cross-over in de Preussag-Arena. Dirigent Abbado was fel tegen het project gekant maar kon niet verhinderen dat zijn Berliner Philharmoniker op 22 juni moet aantreden voor een concert waarbij het podium wordt gedeeld met rockband The Scorpions inl 00-49511870010.

How you look at it - Fotografien des 20. JahrhundertsTerwijl de schilderkunst in de 20ste eeuw steeds abstracter werd, bleef de fotografie trouw aan mensen, natuur en dingen. Tot een gelijkwaardige kunstvorm werd zij echter niet door de realistische manier van afbeelden. Maar door de persoonlijke kijk van fotografen als Robert Adams, Diane Arbus, Rineke Dijkstra, Robert Frank, Cindy Sherman of de Berlijner Michael Schmidt, is de waardering voor fotografie toch veranderd. Dat vindt ook de beschermheer van de tentoonstelling How you look at it - Fotografien des 20. Jahrhunderts, bondskanselier Gerhard Schröder, die in het catalogusvoorwoord schrijft: `Uw weergave van maatschappelijke situaties hebben er niet weinig aan bijgedragen mij in mijn politieke engagement te sterken.' Van 14 mei t/m 6 aug in het Sprengel Museum, Kurt-Schwitters-Platz 1, Hannover. Dag 10-18u, di tot 20u. Inl 00-4951116843875.

En verder

Ten oorlog, het Shakespeare-toneelevenement van Tom Lanoye en Luc Perceval wordt op 10 en 12 juni onder de titel Schlachten! gespeeld in het Theater der Stadt Duisburg: 00-492033009100; Pierre-Auguste Renoir, grafiek, litho's en drukwerk t/m 11 aug in het Saarland Museum, Saarbrücken: 00-493514866317; Der Riss im Himmel, Europese rococo in het Rijnland. Kastelen zijn opengesteld zodat men de weelderige trapportalen, meubelen en wandschilderingen van Antoine Watteau kan savoureren. Concerten completeren de behaaglijkheid. Tegelijk in Brühl, Keulen, Bonn en Jülich. T/m 1 okt; inl 00-491805001825.