Akkoord stopt taxiconflict in Amsterdam

Het maanden slepende conflict tussen Amsterdamse taxicentrales is ten einde. Vandaag hebben de drie belangrijkste partijen in het conflict, Taxicentrale Amsterdam (TCA), concurrent TaxiDirekt en de gemeente Amsterdam, een akkoord gesloten.

Beide taxicentrales stemmen in met een voorstel van wethouder Köhler (Verkeer) om de belangrijkste taxistandplaatsen in de stad te delen.

De verdeling van de taxistandplaatsen was het enig overgebleven conflictpunt. TCA wilde de standplaatsen voor zichzelf houden; concurrent TaxiDirekt vond dat onaanvaardbaar. Wethouder Köhler heeft voorgesteld standplaatsen zoals die voor het Centraal Station en op het Rembrandtplein toegankelijk te maken voor andere taxicentrales dan TCA, en daarnaast `wachtplaatsen' in te richten, die centrales tegen betaling van precario exclusief kunnen gebruiken.

Op die standplaatsen mogen taxicentrales ook eigen telefoonpalen neerzetten. Gisteren ging TCA al akkoord met dit compromis, vanmorgen stemde concurrent TaxiDirekt er ook mee in.

TCA had decennialang het monopolie op taxivervoer in de Amsterdam, maar is door de landelijke deregulering van het taxivervoer gedwongen om concurrerende centrales toe te laten.

De taxicentrales beloven verder dat zij contracten met chauffeurs die zich misdragen, opzeggen. De politie heeft de afgelopen maanden de handen vol gehad aan chauffeurs van TCA die hun concurrenten van TaxiDirekt intimideerden. Begin januari liep de onenigheid zo hoog op dat de ME in actie kwam.

Een poging van oud-hoogleraar M. Rood om te bemiddelen in het taxiconflict mislukte, omdat TCA zijn telefoonpalen niet wilde opgeven. Daarmee waren ook de voorstellen van de baan die Rood deed inzake financiële compensatie voor chauffeurs.

Voor auto's van TaxiDirekt was het de afgelopen maanden vrijwel onmogelijk gebruik te maken van de standplaatsen. Woordvoerder F. Schoon van TaxiDirekt is opgelucht. ,,Onze chauffeurs kunnen eindelijk gewoon aan het werk', zegt hij.