Verveling bij concert van Kamagurka

De namen van Haydn, Beethoven en Mozart prijken in de halve cirkel boven het podium van de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam waar dezer dagen Kamagurka staat. Als prominent vertegenwoordiger van de Vlaamse primitieven blinkt hij uit in een genre dat hier niet vaak wordt beoefend. Op het affiche wordt het stand-up comedy genoemd, maar zo snel en snedig is hij niet. Evenmin maakt hij grappen die ter plekke ingaan op iets wat er in de zaal gebeurt. Op een plotselinge lach heeft hij geen reactie. Hij draagt voor wat hij uit zijn hoofd heeft geleerd en wat er op de losse vellen papier in zijn hand staat. En hij is er ook de man niet naar om zoiets als een spanningsboog op te bouwen. Alles is wat het is, als de losse grap die elke dag in de krant staat.

Terwijl begeleider Johan de Smet golven geluid tovert uit de toetsen – opzij opgesteld als bij een recital – grijpt Kamagurka de wijd openstaande microfoon om daarin fluisterend, grommend en gierend zijn teksten te debiteren. ,,Boem, boem, boem!'' roept hij. ,,Wie is daar?'' piept hij ten antwoord. En dan weer, met een zware stem: ,,Een man met hartkloppingen.'' Einde grap. Ook als zijn verhalen iets langer duren, bestaan ze louter uit zulke zinnetjes – het moppenprocédé van een ouderwetse revue-sketch, maar de logica is die van Kama. Hij brengt ze met pontificale ernst te berde, en alleen de grijns op zijn gezicht verraadt het plezier dat hij zelf aan deze onzin ontleent.

De aanwezigheid van een begeleider leidt echter tevens tot het aanheffen van diverse nummers die aanvankelijk een beetje op een liedje lijken, maar steeds uitlopen op wanorde. De gekte regeert ook hierin, want ze betreffen een groteske relatie of een onbaatzuchtige buffel. Zingend neemt Kamagurka de poses aan van een Vlaamse schlagerzanger, maar prettig beluisterbaar is hij niet. Door zijn hese gehijg en de ploppende p's in de microfoon, en de schokeffecten uit de toetsen, lukt het hem zelfs in deze muziektempel een belabberde akoestiek te veroorzaken.

Bij mij sloeg tijdens deze vocale aanstellerij voornamelijk de verveling toe, die door de trage overgang naar het volgende gesproken woord ook niet meer te verdrijven viel. Daardoor vond ik Kama in concert lang niet zo lachwekkend als vorige Kama-voorstellingen. Maar om mij heen leek iedereen alles leuk te vinden.

Voorstelling: Kama in concert, door Kamagurka, m.m.v. Johan de Smet (toetsen). Gezien: 29/5 in het Concertgebouw (Kleine Zaal), Amsterdam. Aldaar t/m 7/6. Inl. (020) 6718345.

    • Henk van Gelder