Internetbedrijf Chello stelt beursgang uit

De beursintroductie van de internetaanbieder Chello, die morgen had moeten plaatshebben, is met ruim een week uitgesteld. Chello heeft vanmorgen bekendgemaakt dat de inschrijvingstermijn voor beleggers is verlengd tot 8 juni.

Als reden voor het uitstel geeft Chello ,,bepaalde strategische besprekingen'' die afgerond zouden kunnen worden tijdens de verlengde inschrijvingsperiode en die ,,relevant kunnen zijn voor toekomstige aandeelhouders''. Details over deze besprekingen wilde Chello, dochter van het kabelbedrijf UPC, vanmorgen niet geven.

De inschrijvingsperiode, die is geopend op 22 mei en die vandaag zou sluiten, is volgens een woordvoerster te kort gebleken. ,,De begeleidende banken hebben een ambitieus tijdpad uitgezet voor de roadshow'', zei een woordvoerster vanmorgen. ,,Door de bank holidays is die tijd korter dan gedacht. Door de inschrijving een stukje te verlengen geven we beleggers langer de tijd om zich te verdiepen in het aandeel.''

Het uitstel duidt volgens verschillende analisten bij banken op een geringe interesse onder beleggers voor de aandelen in Chello. Het klimaat voor internetbedrijven is nu erg ongunstig door de koersval van de telecom-, media- en technologie-aandelen. ,,De timing is erg ongelukkig'', zegt analist J. van Breukelen van Friesland Bank.

Chello biedt breedbandinternet aan via de kabel en dat geldt als een perspectiefrijk alternatief voor internet via bijvoorbeeld de telefoonlijn. Moedermaatschappij UPC hoopt door 10 procent van de aandelen te verkopen op de Amsterdamse beurs, de AEX, en op de schermenbeurs Nasdaq in New York ongeveer 1,7 miljard gulden op te halen.

DOSSIER UPC: www.nrc.nl