SNEL: KIP, KOOL, KERRIE

Snel, snel, snel. Dit recept komt tegemoet aan de tijdgeest. Laat u niet verwarren door de lange lijst ingrediënten. Het gerecht staat binnen een half uur op tafel. Kip moet met zorg behandeld worden, anders kunnen bacteriën toeslaan. Dus na het kopen meteen verpakken en in de koelkast leggen, en niet eerst op een terras gaan zitten of een reeks andere boodschappen gaan doen. Het klinkt betuttelend, maar was uw handen voor het snijden van rauwe kip. Leg andere ingrediënten niet op dezelfde plank of hetzelfde bord waarop de rauwe kip heeft gelegen. Laat de kip tijdens de bereiding helemaal gaar worden. Is u dat allemaal teveel of bent u vegetariër, vervang de kip dan door tofu.

Kook de rijst in kokend water met zout volgens de gebruiksaanwijzing gaar. Snijd de kipfilets in stukjes. Pel en snipper de ui en de knoflook. Verhit de olie in een wok en bak de stukjes kip daarin rondom bruin. Zet het vuur laag en voeg de snippers ui en knoflook toe. Schep de repen Chinese kool door het kipmengsel. Snijd de paksoi in repen. Wassen, laten uitlekken en dan meebakken. Na hooguit tien minuten is alles gaar. Roer de garam massala of de kerrie door de groenten. Zet het vuur even hoog zodat overtollig vocht uit de groenten verdampt. Doe er desgewenst de dikke kokosmelk of een half bouillonblokje bij. Roer in een kopje de maïzena met twee lepels water glad en bind hiermee al roerend het vocht in het gerecht. Op smaak brengen met ketjap, zout en peper. Strooi eventueel garnalen of noten over de schotel. Serveren met de rijst.

    • Annelène van Eijndhoven