NS stopt 70 mln in spoormuseum

De Nederlandse Spoorwegen (NS) stopt zeventig miljoen gulden in een renovatieproject van het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht. Het geld is bedoeld voor een `kwaliteitsimpuls' van het museum, dat verregaand wil moderniseren.

Volgens woordvoerder L. van Nieuwenburg van het spoorwegmuseum wil het museum met het geld het negentiende-eeuwse Maliebaanstation, nu een tentoonstellingsruimte, in zijn oude staat herstellen. Verder moeten twee perrons van het museum gesloopt worden. ,,Daar willen we nieuwe gebouwen neerzetten'', aldus Van Nieuwenburg. ,,Ook moet er een nieuwe tentoonstellingsruimte komen, die veel groter is dan de huidige.''

De NS zegt zo'n groot bedrag in het spoorwegmuseum te investeren, omdat er veel oud materieel tentoongesteld kan worden. ,,We hebben een hoop cultureel erfgoed langs het spoor staan'', aldus woordvoerder F. Kraaijeveld. Het spoorwegmuseum is zelfstandig en ontvangt overheidssubsidie.

Volgens Kraaijeveld staan veel oude locomotieven en goederenwagons nu te vergaan, ,,terwijl er maatschappelijk belang aan gehecht wordt.'' In het spoorwegmuseum is nu een kleinere tentoonstellingsruimte, die bovendien regen en wind doorlaat. De NS haalt het geld voor de eenmalige bijdrage uit de algemene middelen.

Eerder dit jaar besloot de NS de tarieven van treinkaartjes met enkele procenten per jaar te verhogen, omdat het bedrijf anders in financiële nood zou komen. Reden voor de tariefsverhoging was volgens de NS een nieuwe heffing van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) voor het gebruik van het spoor. Dit jaar moet de NS hierdoor dertig miljoen gulden extra aan de staat betalen, de jaren erna komt daar steeds dertig miljoen gulden bij.

Volgens NS-woordvoerder Kraaijeveld is de zeventig miljoen gulden voor het spoorwegmuseum niet veel geld, vergeleken bij wat er omgaat in het bedrijf. ,,Onlangs nog hebben we een miljard gestoken in het vernieuwen van de treinen. Daarbij vergeleken stelt deze bijdrage een stuk minder voor.''