Saskia Steenbakkers

De samenwerking die de Amsterdamse fotografe Saskia Steenbakkers de afgelopen jaren zocht met schilders, etsers, tekenaars ontwikkelde zich tot een symbiose waarvan de opmerkelijke resultaten de vorm aannamen van verhalende series. Twee van die reeksen zijn op het ogenblik te zien in de Enschedese Galerie Objektief. `De Chinese Dierenriem' heet de ene serie, `Relaties' is de andere.

Ze zijn uitgevoerd in een ambachtelijk perfecte serie techniek van dubbelopnamen, dat wil zeggen dat steeds op één negatief twee opnamen worden verenigd. De bedoeling is uiteraard dat de twee beelden tot één voorstelling ineenvloeien. Er is dus geen sprake van dubbeldrukken, waarbij twee negatieven over elkaar worden afgedrukt, hetgeen meestal een montageachtige indruk achterlaat.

Bij Saskia Steenbakkers' werk zoals dat nu in Enschede wordt gepresenteerd gaat het om combinaties van kunstenaarsportretten met een van hun werken (relaties) of samenstellingen van dergelijke portretten met hun eigen geschilderde of getekende versie van het dier dat volgens de tekens in de Chinese Dierenriem bij hen past.

De Chinese astrologie is beduidend ingewikkelder en veelzijdiger dan de onze, veel verfijnder ook. Saskia Steenbakkers heeft er zich dermate in verdiept dat haar deskundige uitleg te ver voert om hier weergegeven te worden. Het komt er op neer dat iemands geboortedatum hem in relatie brengt met een dier, waarbij elk dier echter in tal van variaties bestaat. Zo kan er onder veel meer sprake zijn van vuurvarkens en houtapen naast vele andere varkens en apen.

De fotografe verzocht twaalf Nederlandse en vrouwelijke kunstenaars een werk te maken met als uitgangspunt het volgens die Chinese Dierenriem bij hen passende dier. Het resulterende werk werd vervolgens in de camera samengebracht met het portret van de maakster. De afdrukken van die dubbelnegatieven zijn monochromen, waarbij sepia Steenbakkers' voorkeur heeft.

Voor de serie `Relaties' bezocht de fotografe een lange reeks van galerieën, op zoek naar haar inspirerende werken, waarna zij contact zocht met de desbetreffende kunstenaars die zonder uitzondering graag bereid waren om met haar in zee te gaan rondom thema's als Verliefd, Afscheid, Vriendschap.

Het werk valt overigens uitstekend te begrijpen zonder op de hoogte te zijn van al deze achtergronden. Waar het om gaat is dat twee soorten beeldende kunst - fotografie en schilderen, tekenen, enz. - ineen vloeien tot even verrassende als geheimzinnige eenheden, tot nieuwe verbeeldingen.

Saskia Steenbakkers (30) werd opgeleid aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Oorspronkelijk wilde zij regisseur worden maar besloot toch de docentenopleiding te volgen, omdat daar alle aspecten van het films maken en fotograferen aan de orde komen. Zij leidt nu naast haar vrije fotografische werk workshops, geeft cursussen en videolessen.

Haar expositie past wonderwel in het streven van de op een gemeentelijke subsidie en sponsorhulp drijvende Fotogalerie Objektief die nu al sinds 1988 doende is met het maandelijks presenteren van nog niet al te bekende kwaliteit.

Saskia Steenbakkers, `De Chinese Dierenriem' en `Relaties', tot 11 juni in Fotogalerie Objektief, Walstraat 33, Enschede. Wo t/m za 13-17.30u

    • Bas Roodnat