`Particulier is niet in de markt'

Dirk Scheringa heeft de beursgang van zijn financiële concern uitgesteld. De DSB Groep kon geen volksaandeel worden en vreest dat er ,,onvoldoende basis is voor een stabiele markt''. Een telefonische toelichting van de eigenaar.

Dirk Scheringa was bekend als voorzitter van voetbalclub AZ en als mecenas van zijn museum in Spanbroek. De afgelopen weken maakte hij in persoon ook uitgebreid reclame voor de beursgang van zijn DSB Groep, een kredietverstrekker. Het moest een volksaandeel worden. Maar de belangstelling bij particuliere beleggers viel tegen.

Waarom blaast u de beursgang af terwijl de inschrijving ruim is overtekend?

,,Een beursgang is nu niet in het belang van het bedrijf. Er is te weinig belangstelling van particulieren. We wilden dat het een volksaandeel zou worden. We wilden dat 40 procent van de aandelen naar particulieren zou gaan, maar de vraag bij particulieren was slechts 15 procent, veel minder dan gebruikelijk.''

Hoe verklaart u dat gebrek aan belangstelling?

,,Het sentiment op de beurs is niet goed. Dan zie je de nieuwe economie opbloeien, dan weer de oude. Het heeft ook met de beursgang van World Online [de internetaanbieder van Nina Brink] te maken. Dat aandeel is nog maar 30 procent waard van zijn uitgiftekoers. Daar is de particulier heel heftig van geschrokken. De particulier is even niet in de markt.''

U wilde slechts 30 procent van de aandelen naar de beurs brengen. Dan hadden particulieren toch gewoon mee kunnen doen met de volgende emissie?

,,Maar we hebben ook een aandelenplan voor de werknemers. We willen dat ze niet alleen vandaag maar ook de komende maanden plezier hebben van hun aandeel. Door het huidige sentiment kunnen we niet rekenen op een stabiele markt. Als de koers daalt is dat niet leuk voor het personeel. Dat is trouwens voor niemand leuk.''

Hoe heeft u de particuliere belegger proberen te bereiken in de afgelopen weken? Ahold en ABN Amro maken van een emissie altijd een mooi circus met roadshows in het hele land. Hoeveel presentaties heeft u gehouden voor particulieren?

,,Eén, want we moesten veel naar institutionele beleggers in binnen- en buitenland. We hebben sportploegen gesponsord. Maar we hebben bewust niet gekozen voor een agressieve marketingcampagne. We hebben ons bijvoorbeeld gericht op de 70.000 klanten van de Rabobank. Maar ik kan me voorstellen dat ook bij de Raboklanten de beleggingsadviseur die belt met een nieuwe beursgang het moeilijk heeft als de vorige grote beursgang, die van World Online, net meer dan gehalveerd is.''

Hoe ruim was de overtekening van de inschrijving?

,,Het boek met inschrijvingen was van superkwaliteit. De institutionele beleggers vonden ons een juweel van een bedrijf met een goede toekomst. We hadden veel succes in Frankfurt, in Londen en Madrid. Er waren wel zes partijen die belangstelling hadden voor een belang van 5 procent in ons bedrijf. Maar dat willen we niet. Dan heb je geen liquiditeit op de beurs, geen free float. Dan heb je een dood fonds.''

Komt u na de zomer terug?

,,We nemen even een rustpauze. Waarschijnlijk tot na de zomer.''

Maar wachten op het herstel van stabiliteit op de effectenbeurzen duurt misschien wel drie jaar.

,,Nou, dat is wel erg lang. Dan zouden we andere creatieve plannen moeten bedenken. Maar ik denk dat het niet zo lang zal duren. We zijn wel gewend dat het wat op en neer gaat.

,,Wat nu speelt is ook de verwachting bij de markten dat 90 procent van de nieuwe technologiebedrijven binnen drie jaar, misschien wel binnen één jaar failliet gaat en dat de overige 10 procent van die IT-bedrijven juist een koersexplosie te wachten staat. Die shake-out is nu bezig en beïnvloedt het sentiment.''

Kunt u wel vooruit zonder de verwachte inkomsten van de beursgang?

,,Zeker. We zijn een solide bedrijf. Uit de oude economie, maar wel op een vernieuwende manier bezig. We hebben de emissie niet nodig voor onze plannen.''