Europese veerdiensten deels onveilig

De veerboten in Europa zijn niet allemaal even veilig. Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB en zeven Europese zusterorganisaties. Vier van de 26 onderzochte veerboten kregen het stempel `slecht' op hun veiligheidsvoorzieningen. Twee daarvan varen over Het Kanaal, zo maakte de ANWB gisteren bekend.

Bij elf veerdiensten is de veiligheid `voldoende', bij zeven `goed', vier worden als `zeer goed' bestempeld en de overige vier dus als `slecht'. De 'Pride of Rathlin' van rederij P&O, die vaart op de Ierse zee tussen Cairn Ryan en Larne, kwam als slechtste uit de bus. Ook de `Seafrance Monet' van rederij Seafrance tussen Dover en Calais, de `Pride of Hampshire', eveneens van rederij P&O, tussen Cherbourg en Southampton en de `Oglasa' van rederij Toremar die tussen Piombino (Italië) en Portoferraio op Elba vaart, voldoen niet aan de gewenste veiligheidseisen.

Voor het onderzoek zijn experts uit Nederland, Duitsland en België op pad gestuurd. Zij controleerden incognito de veiligheidsaspecten van de schepen, zoals de hoeveelheid veiligheidsinformatie voor passagiers, brandbeveiliging, reddingsmiddelen, radio en technische installaties, het veiligheidsbeleid en de constructie en stabiliteit van de veerboot. Vervolgens meldden de controleurs zich bij de kapitein.

Sinds 1996 controleren de verschillende Europese toeristenorganisties jaarlijks de veiligheid van veerboten. De rederijen hebben inmiddels een brief ontvangen met de uitkomsten van de laatste controle in maart. Volgens M. van Tol, woordvoerder van de ANWB, zijn de inspecties nuttig. ,,Eerdere inspecties hebben uitgewezen dat het veiligheidsniveau van de veerboten vervolgens omhooggaat.'' Zo is de veiligheid van veerboten met name in het gebied van de Middellandse Zee verbeterd ten opzichte van vorige inspecties.

Er zijn drie veerdiensten onderzocht die van en naar Nederland varen. De verbinding `Stena Discovery' tussen Hoek van Holland en Harwich van Stena Lines komt als `zeer goed' uit de bus, `King of Scandinavia' van DFDS-Seaways tussen Newcastle en Amsterdam als `voldoende' en `Norsun' van P&O North Sea Ferries tussen Rotterdam en Hull als `goed'.

De Scheepvaartinspectie is de enige instantie in Nederland die schepen, waaronder veerdiensten, aan de wal mag houden als de veiligheidsvoorschriften niet in orde zijn. ,,Wij voeren regelmatig controles uit. Daarbij beoordelen we schepen op (inter)nationale wetgeving en geven certificaten af'', aldus ir. H. ten Hoopen, directeur van de Scheepvaartinspectie. Hij was niet op de hoogte van de inspecties van de Europese toeristenbonden.