Borrelpraat

Staatssecretaris van der Ploeg praat in de kroeg over het tempo waarmee UPC en KPN snel internetten invoeren op respectievelijk televisiekabel en telefoonlijn. Hij hoort daar dat beide bedrijven opereren ,,met de handrem aan''.

Het aantal klanten is inderdaad nog beperkt. Maar de handrem is niet de enige plausibele verklaring. Installatie- en andere technische problemen spelen een rol. KPN moet alle zeilen bijzetten om enkele tienduizenden aansluitingen in de Randstad te realiseren.

Over het eerder genoemde aantal van honderdduizend wordt publiekelijk niet meer gerept. UPC-dochter Chello zwaait in advertenties trots met de status `internetaanbieder van het jaar 1999', maar wordt overstroomd met klachten.

Boven op de technische problemen komt dat de Nederlander moet worden overtuigd van de voordelen van een snelle maar relatief dure verbinding.

Wat kan hem beter over de streep trekken dan voetbal? KPN maakte deze week bekend dat het de uitzendrechten wil kopen van de Nederlandse eredivisie. Ook UPC heeft belangstelling.

Maar beide bedrijven hebben nog weinig uitgesproken ideeën over zogeheten interactieve toepassingen.

De liefhebber zou vragen kunnen stellen aan spelers, trainers of experts (KPN). Of een wedstrijd kunnen volgen vanuit ten minste zes verschillende gezichtspunten (UPC).

Er zal nog heel wat overredingskracht nodig zijn om de voetbalfan in een nieuwe houding te wringen. Van der Ploeg drukte het deze week beeldend uit: De liefhebber moet niet achterover zitten op de bank, maar voorover op het puntje van zijn stoel. Met in plaats van een biertje een muis in de hand. Krijg dat maar eens voor elkaar.

    • Michiel van Nieuwstadt