Biels & co

Gaan de Nederlandse Spoorwegen toch naar de effectenbeurs? Of maakt het staatsbedrijf zichzelf rijp voor verkoop? Het conglomeraat dat NS heet en tussen de bedrijven door ook treinen laat rijden is zich aan het ontdoen van kroonjuwelen.

De NS hebben het grootste deel van hun aandelen World Online bij de beursgang direct verkocht, zodat de overheid als enig aandeelhouder van het Spoor een van de weinige winnaars is van dit debacle. Vervolgens werd ook de 50 procent in telecombedrijf Telfort van de hand gedaan aan partner British Telecom.

En nu staat aannemer Strukton in de etalage. De NS kan straks zo naar de beurs als een puur vervoerbedrijf. Andere optie: de NS maakt met de verkopen geld vrij voor een bod op Schiphol, als dat binnenkort wordt geprivatiseerd.

Aan gegadigden voor Strukton moet geen gebrek zijn, daar heb je geen dure zakenbank voor nodig. Wie wil niet delen in de formidabele opdrachten die de overheid geeft voor de verbetering van de Nederlandse infrastructuur?

Dit is dé kans voor de prille combinatie HBG/Boskalis om de sceptici te laten zien dat de voorgespiegelde uitbreiding in bouwactiviteiten menens is. De combinatie van Strukton en een HBG-dochter leverde bij de aanleg van de Schiphol-tunnel al een schitterend rendement op van bijna 20 procent, acht keer zoveel als de overheid als opdrachtgever had verwacht. Dat is nog eens synergie. Maar, zegt het addertje onder het gras: de overheid wil wel een deel van die overwinst terug. HBG weet, met zijn Duitse ervaringen, als geen ander wat je met zulke claims doet. Niets.

    • Menno Tamminga