Bieren van Bass kosten 8 miljard

Bass, het Britse bier- en vrijetijdsconcern, heeft vanochtend in Londen voor het eerst bevestigd in onderhandeling te zijn over verkoop van zijn bierdivisie om zich te concentreren op de exploitatie van hotel-, pub- en restaurantketens.

De Nederlandse brouwer Heineken zou een kandidaat-koper zijn, maar insiders in de Britse bierindustrie denken dat het Deense Carlsberg en het Belgische Interbrew (Stella Artois) koplopers zijn. De bierdivisie van Bass (onder meer Carling, Caffrey's, Worthington's) zal naar verwachting zeker 2,2 miljard pond (ruim acht miljard gulden) opbrengen.

,,De meest waarschijnlijke uitkomst van onze strategische revisie is verkoop [van de bierdivisie] en we zijn daarover in vertrouwelijke onderhandeling'', zei Bass-voorzitter Sir Ian Prosser, die weigerde verdere mededelingen te doen.

Bass maakte vanochtend gunstige halfjaarcijfers bekend: een winststijging van 25 procent tot 324 miljoen pond en een omzetstijging van ruim elf procent tot 2,5 miljard pond. De stijging is vooral te danken aan de resultaten van de hotelketen Intercontinental (Amstelhotel, Des Indes) en de omzet van een reeks Britse pub- en restaurantketens. Hoewel de bierdivisie haar winst met drie procent verhoogde, met name dankzij de gestegen omzet van de merken Carling en Grolsch, daalt het aandeel van tapbier in de Bass-omzet gestaag. De 40.000 buurtpubs van Bass die geen onderdeel zijn van pubketens als O'Neill (Iers) of All Bar One, maken volgens Bass-directeur Tim Clarke ,,een langdurige terugval'' door.

Prosser zei in februari van dit jaar dat het concern zich verder wil concentreren op zijn zogeheten leasure-activiteiten: het exploiteren van hotels, pubs en restaurants. Bass bezit onder meer de hotelketens Intercontinental, Holiday Inn en Crowne Plaza. Het concern kocht eind vorig jaar 550 pubs van brouwer Allied Domeq, die volgens Prosser binnen twee jaar zullen worden verbouwd volgens een keten-formule.

    • Hans Steketee