Stilte aan het UPC-front

B92

Toen de Servische politie vorige week een inval deed bij Studio B, het televisiestation van de oppositie in Belgrado, kon het regime van Slobodan Milosevic in een klap een oude vijand tot zwijgen brengen: het radiostation B92, inmiddels door allerlei politieke verwikkelingen officieel B2-92 geheten. B92 zat bij Studio B in het gebouw.

Maar hoewel de FM-zender van B92 in Belgrado – niet voor het eerst, maar naar te vrezen valt nu wel voor langere tijd – op zwijgen staat, is radio B92 nog steeds een beetje te horen. Via het web (www.freeb92.net) is het station nog in de lucht, in nogal gebrekkige geluidskwaliteit met nieuws (in het Servisch) op de hele uren en nieuws in het Engels om 10.45 en 17.45 uur.

Verder is B92 af en toe ook te beluisteren via een satelliet-radiofrequentie van de BBC: Hot Bird 13 graden oost, 11.114 vertikaal, audiocarrier 7.74. Tijden: 9.50-12u, 16-17u, 18-19u, 20.30-22.30u. De website van het station bevat nieuws over de ontvangstmogelijkheden en de situatie in Belgrado. Men kan zich er ook abonneren op de uiterst leesbare nieuwsbrief (in het Engels) van B92, en videofilmpjes downloaden waarop goed te zien is hoe de politie van Belgrado demonstranten in elkaar slaat – hun schild als wapen gebruikend.

UPC

Door de lage koers van de aandelen UPC op de beurs zijn er onzekerheden ontstaan rond de geplande overname van het Europese omroepbedrijf SBS door de kabelgigant. Maar wat de meeste klanten van UPC betreft, de kabelkijkers en luisteraars, is het eigenlijk veel interessanter wat er met de omroepactiviteiten van UPC zal gebeuren.

Want het is merkwaardig rustig aan dit front. Toen de kabelnetten in veel gemeenten aan UPC werden verkocht – laatstelijk in Rotterdam – zullen weinig burgers hebben kunnen denken dat omroep voor het kabelbedrijf zo'n geringe rol blijkt te spelen. Telefoon en Internet, dat lijkt de kabelaar boven alles aan de man te willen brengen.

De omroepactiviteiten bestaan, in Amsterdam en omstreken, behalve uit de doorgifte van een basispakket, eigenlijk alleen uit een buitengewoon suf analoog pakket van themazenders, alsmede de mogelijkheid om met dezelfde decoder films te bestellen. (Ik ben er, met al jaren die decoder in huis, nog niet in geslaagd uit te vinden hoe dat dan zou moeten. Maar dat is niet zo erg want het populaire Amerikaanse werk waaruit het aanbod bestaat heeft mijn voorliefde niet).

Waar we niets meer over horen is de digitalisering van het omroepaanbod van de UPC-kabel. Wat meer dan een jaar geleden, toen het contract tussen de gemeente en de commerciële bespeler van het net werd opengebroken zodat tenminste CNN weer kon terugkomen, was er sprake van dat alle kijkers en luisteraars in Amsterdam en omstreken een digitale decoder zouden krijgen. Er waren zelfs al berichten over bestelling van decoders bij de fabriek.

Digitale decoders zijn inmiddels verschenen bij Casema en andere kabeleigenaren, maar bij UPC wordt nog geen datum genoemd. Wel richt UPC als Europees bedrijf met enige regelmaat nieuwe themazenders op, die digitale pakketten in de toekomst zouden moeten stofferen: Reality TV bijvoorbeeld, geheel gevuld met oude Amerikaanse programma's over politie-achtervolgingen en items in de trant van `kind uit het water gered'. Misschien toch jammer als die overname van SBS niet zou doorgaan: wat SBS-Nederland te bieden heeft is over het algemeen hoogstaande televisie in vergelijking met de UPC-themakanalen.

    • Raymond van den Boogaard