Duitse consument maakt keuze voor Nederlandse

Unilever stopt met genetisch gemodificeerde voeding. In Europa. Niet in de Verenigde Staten. En niet in het laboratorium.

De Duitse en de Britse consument hebben de keuze bepaald voor de Nederlandse consument. De Duitsers willen geen soja die genetisch is gemanipuleerd, de Britten willen geen `Frankenstein'-voedsel. En daarom heeft het Nederlands-Britse levensmiddelenconcern Unilever gisteren besloten om ook al zijn producten voor de Nederlandse markt voorlopig gentech-vrij te houden. De blikken Unox-soep en de gehaktballen met sojasaus van Mora bevatten dus geen transgene ingrediënten meer.

Unilever gaat bulkproducten als soja voortaan centraal inkopen voor al zijn Europese fabrieken. ,,We kopen niet langer in per land, maar per regio'', aldus een woordvoerder. Het concern zal zijn producten van minder leveranciers betrekken, en rekent erop dat tegen lagere kosten te kunnen doen. ,,Door de centrale inkoop verwachten we binnen drie jaar tijd drie miljard gulden te besparen'', aldus de zegsman van het concern.

Met de stap van Unilever is de keuzevrijheid tussen wel en niet gemanipuleerde ingrediënten, waar minister Brinkhorst van Landbouw de afgelopen maanden nog zo sterk voor pleitte, in Nederland voorlopig van de baan. Vorig jaar september verklaarde Albert Heijn zijn huismerk ook al gentech-vrij, waar de supermarktketen eerder nog wees op de keuzevrijheid: wilt u gegarandeerd gentech-vrije voeding, koop dan ons biologisch huismerk.

De beslissingen zijn des te vreemder omdat het aantal vragende of klagende consumenten minimaal is: minder dan tien per jaar bij de telefonische informatielijnen bij Unilever, minder dan tien per jaar bij de telefoonlijn van Albert Heijn. ,,Maar de Europese consument heeft op dit moment bezwaar tegen gentech-voedsel'', aldus Unilever. ,,Dus zoeken we naar alternatieven. Wij hóeven geen transgene producten te gebruiken. Er is voor ons geen bedrijfsbelang mee gemoeid. Dat is wel het geval voor de Amerikaanse boeren.'' In Amerika bedraagt het areaal transgene soja en maïs ongeveer 50 procent van het totaal.

De vraag is nu hoe Unilever aan gegarandeerd gentech-vrije bulkproducten komt. ,,We zullen de leveranciers daarop aanspreken'', zegt de woordvoerder van het Nederlands-Britse concern. Amerikaanse voedselverwerkers, zoals ADM, lijken daar al op in te spelen. Vorig jaar september stuurde ADM, transporteur en verwerker van onder andere granen en oliehoudende gewassen, een brief naar lokale boeren om ze te manen transgene soja gescheiden op te slaan van gentech-vrije soja. ,,Sommige van onze klanten vragen hierom. [...] Als wij niet aan hun wensen voldoen, gaan ze naar anderen voor hun ingrediënten'', aldus ADM. Vorig jaar kondigden twee grote supermarktketens in de Verenigde Staten (Whole Food Markets en Wild Oats Markets) ook aan alle gentech-producten uit de schappen te verwijderen.

Toch is het niet uitgesloten dat geïmporteerde partijen soja of maïs verontreinigd raken met transgene producten. Vorige week werd bekend dat het Nederlands-Britse plantenbiotech-bedrijf Advanta raapzaadzaaigoed naar Europa had gehaald dat 0,4 procent transgene zaden bevatte. En die zijn verboden in Europa. Eerder dit jaar zijn partijen maïs en katoen aangetroffen die verontreinigd waren met transgene producten.

De beslissing van Unilever wil trouwens niet zeggen dat het bedrijf zijn activiteiten in de biotechnologie stopzet. Grote voedingsconcerns als Unilever en Nestlé hebben genetische modificatie herhaaldelijk bestempeld als één van de belangrijkste technieken voor de 21ste eeuw, omdat de voedselproductie er beter en effeciënter door wordt.

,,We werken bijvoorbeeld aan zonnebloemolie of raapolie met minder verzadigde vetzuren'', aldus de woordvoerder van Unilever. ,,De technologie is aanwezig. Misschien dat de markt over vijf jaar gunstiger is. Dan komen we er alsnog mee.''

DOSSIER GENETISCHE MANIPULATIEwww.nrc.nl

    • Marcel aan de Brugh
    • Remmelt Otten