Bladeren

Wirtschaftswoche

De sterkte van de Britse munt breekt Honda op: ,,We hadden nooit kunnen denken dat we nog eens te lijden zouden krijgen van een zwakke euro'', klaagt vice-president Koichi Amemiya in Wirtschaftswoche. Hij heeft reden tot klagen, want Honda's verkoopcijfers in Europa zakten in 1999 van 250.000 tot 249.000, en Honda Europa leed vorig jaar een verlies van 140 miljoen euro. Bovendien daalde de winst van de onderneming als geheel met 14 procent.

Volgens Wirtschaftswoche ziet het er daarom naar uit dat het gedaan is met Honda's zelfstandigheid. Het blad ontlokte de president van Honda Europa, Minoru Harada, de uitspraak dat BMW zijn nut heeft voor Honda, maar dat fusie uitgesloten is. Het stelt ook vast dat de veranderende wisselkoersen niet de enige oorzaak zijn van de problemen. Honda heeft bij het ontwerpen van nieuwe modellen te veel op Amerika gelet en de Europese smaak veronachtzaamd, zegt het blad op gezag van analisten Stephen Usher en Koji Endo. Ze verwijten het Honda-management ook dat het tegen beter weten in blijft vasthouden aan Japanse toeleveranciers.

www.wiwo.de

The Economist

Usher en Endo treden ook aan in The Economist. Op grond van hun bevindingen voorspelt het blad dat Renault en Nissan binnen drie jaar volledig zullen zijn gefuseerd, ook al praten de ondernemingen zelf daar niet openlijk over. De Franse autoproducent heeft sinds vorig jaar al een belang van 37 procent in Nissan. Als er iemand is die in staat is de Japanse onderneming te redden, dan is het wel topmanager Carlos Ghosn van Renault. Hij heeft een grote reputatie sinds hij Renault binnen drie jaar veranderde van een bedrijf met een verlies van 1,2 miljard dollar in een onderneming met een winst van 1,8 miljard dollar.

Nissan zal volgens het blad dezelfde behandeling krijgen als Renault. Dat betekent dat Ghosn veel toeleveranciers zal afstoten, dat de blijvers genoegen zullen moeten nemen met een lagere prijs en dat hij verschillende vestigingen gewoon zal sluiten. Het geheim van zijn methode is dat hij niet optreedt als een harde autocraat, maar het werk laat doen door zogenaamde kruisfunctionele teams. Dat betekent dat de teamleden opereren buiten hun specifieke werkterrein, zodat ze niet de neiging hebben alleen de belangen van hun afdeling te behartigen. De eerste aanbeveling van deze teams was om vijf Japanse Nissan-vestigingen met in totaal 16.000 werknemers te sluiten.

www.economist.com

Forbes

Richard Wagoner van General Motors is bekeerd. Was er tot vorig jaar geen computer op zijn bureau te vinden, nu bedient de topman van GM zich van GSM en laptop alsof hij nooit anders gedaan heeft. Het internet is volgens bekeerling Wagoner de redding voor de onderneming. De koerswijziging van GM is volgens het zakenblad Forbes de grootste test tot nu toe voor de stelling dat een typische vertegenwoordiger van de oude economie zichzelf kan revitaliseren door digitalisering. GM is naar verkoopcijfers gemeten tenslotte 's wereld grootste onderneming, maar ook een van de meest logge en rommelige.

Als je de waarde van GM's belang van 68 procent in Hughes Electronics niet meetelt, dan is het bedrijf voor Wall Street maar 33,5 miljard dollar waard, eenvijfde deel van de jaarlijkse inkomsten. Het blad meent dat de huidige winstcijfers te danken zijn aan de gunstige economische situatie en dat ze de echte problemen verdoezelen. Digitalisering is de beste methode om ze weg te werken. Een van de elektronische wondermiddelen heet OnStar, een communicatiesysteem dat bestaat uit een draadloze telefoon, een internetmodem en een satellietverbinding. De investeringsbank Merrill Lynch verwacht dat er over drie jaar vier miljoen abonnees zullen zijn die samen 900 miljoen dollar in het laatje zullen brengen. De digitalisering bij GM bestaat verder uit BuyPower, een soort klantenservice, en uit een systeem dat bedoeld is om de voorraadvorming met 40 procent te verminderen. Er is maar één probleempje, de leverancier van BuyPower is America On Line, een bedrijf dat nog nooit winst heeft gemaakt, constateert het blad. Tot dusverre heeft het programma ook nog niet één extra klant opgeleverd.

www.forbes.com

BusinessWeek

De Europese autoproducenten maken dertig procent meer auto's dan de markt aankan. Het gevolg is een prijzenoorlog die Ford Europa vorig jaar een winstdaling opleverde van 85 procent. Er resteerde een winst van een luttele 28 miljoen dollar op een verkoop van 30 miljard dollar. Volgens BusinessWeek is het probleem van Ford dat de onderneming te veel aandacht heeft besteed aan het luxe segment van de markt en de productie van compacte goedkope auto's heeft veronachtzaamd. En dat is precies het soort auto dat Europeanen graag kopen, weet het blad. Zestig procent van de auto's die in Europa worden verkocht vallen in de categorie klein en goedkoop. Fiat en Peugeot verkopen twee keer zoveel van dat soort auto's als Ford. Als de onderneming het tij in Europa weet te keren, dan zal ze ook een goede kans maken op de markten in Oost-Europa, Azië, en Latijns Amerika. Want ook daar is de vraag naar kleine, goedkope auto's het grootst.

www.europe.businessweek.com