UPC blaast overname van SBS af

UPC blaast de beoogde overname van het mediabedrijf SBS af. Het kabelbedrijf, met ruim acht miljoen tv-abonnees in heel Europa, wordt daartoe gedwongen door de sterk gedaalde koers van het aandeel.

UPC heeft sinds de aankondiging van het bod op SBS op 9 maart driekwart van zijn waarde verloren. Door die koersdaling is het bedrijf niet meer in staat het afgesproken bedrag van ruim 3 miljard euro voor SBS op tafel te leggen. ,,Wegens de aanhoudende onrust in de financiële markten hebben wij met tegenzin besloten de acquisitie van SBS niet door te zetten'', aldus bestuursvoorzitter M. Schneider vanmorgen in een geschreven verklaring.

In reactie op de aankondiging van de prijs waarvoor UPC zijn internetdochter Chello naar de beurs wil brengen, maakte het aandeel afgelopen vrijdag een koersval van 21 procent. Vandaag was het aandeel rond het middaguur verder gedaald op de Amsterdamse effectenbeurs, met bijna 5 procent tot iets boven de 20 euro.

Ondanks het afketsen van de overname blijft UPC met een belang van 23 procent de grootste aandeelhouder van SBS, in Nederland eigenaar van de tv-zenders SBS6 en Net5. UPC blijft volgens Schneider ook ,,gecommitteerd aan de allianties die [SBS en UPC] samen hebben opgezet''. Sinds de aankondiging van de overname, geafficheerd als de Europese variant van de Amerikaanse fusie tussen internetaanbieder AOL en uitgeverij Time Warner, was ook het aandeel SBS gedaald, met 22 procent.

In de overeenkomst tussen SBS en UPC over de beoogde overname was vastgelegd dat de kabelmatschappij de overname zou mogen afblazen als het aandeel zou dalen onder 49 dollar. UPC heeft een periode van agressieve expansie achter de rug waarvoor het bedrijf zich diep in de schulden heeft gestoken. Per eind maart bedroegen de schuld van het bedrijf op lange termijn 5,5 miljard euro. Sommige financieel analisten maken zich bezorgd over de financiële positie van het bedrijf. UPC zelf verklaart echter nog voldoende liquide middelen beschikbaar te hebben.

Uit het vanmorgen gepubliceerde prospectus van Chello wordt duidelijk dat het belang van UPC in Chello na de beursgang zal teruglopen tot 63,6 procent. Het Amerikaanse moederbedrijf UnitedGlobalcom van UPC (51 procent) houdt een belang in Chello van ruim 14 procent. Het verlies van Chello bedroeg in 1999 140 miljoen euro op een omzet van 7,3 miljoen euro.