Oranje-manie moet bij de liefhebber nog beginnen

Patrick Kluivert-cola, Dennis Bergkamp-chips, Jaap Stam-rozen, oranje gekleurde condooms met sinaasappelsmaak. Fabrikanten doen veel moeite om Nederland in de stemming te krijgen voor het Europees kampioenschap voetbal.

Maar de schappen blijven voorlopig vol liggen, klagen winkeliers. Het toernooi leeft nog niet, bevestigt F. van den Wall Bake, van het gerenommeerde sportmarketingbureau Trefpunt in Hilversum. Een constatering die hem zorgen baart, zo vlak voor de aftrap. ,,De EK-organisatie heeft zich op tal van terreinen goed laten adviseren, maar niet over de wijze waarop je zo'n toernooi positioneert.''

Volgens de marketingman was de toonzetting van de publiciteit over het toernooi steeds negatief. Gedoe over de stadions, de kaartjes, en dan ook nog het gedonder over de reclamecontracten met de steden en de vrees voor rellen.

,,Een feest stamp je niet in één dag uit de grond. Consumenten moeten zich kunnen verheugen. Waar zijn de oranje huizen en de oranje auto's? Hoe langer het toernooi leeft, hoe beter de bodem waarin je kan zaaien om snel te laten groeien en bloeien. Dat is voor alle partijen het beste.''

De organisatie van Euro2000 zegt in een reactie dat de voetballiefhebber nu op een tweesprong staat. ,,Het clubvoetbal is met de verschillende finales nog niet afgelopen, maar we verwachten dat het binnenkort losbarst'', aldus een woordvoerder. ,,Wat zouden we ermee opschieten als Nederland al een half jaar oranje is. Dat kost alleen maar geld.'' Met een gerichte free publicity-campagne had Euro 2000 volgens Van den Wall Bake een betere voedingsbodem voor Oranje-euforie kunnen bewerkstelligen.

,,Waarom is er geen serie van tien televisiedocumentaires gemaakt, The making of..., met alles wat er achter de schermen gebeurt? Dat had ik onderdeel gemaakt van mijn deal met de NOS'', zegt Van den Wall Bake. Als het toernooi leeft krijg je ook betere en meer inventieve advertentiecampagnes.

,,Alles wat je nu ziet heeft een hoog déjà vu-gehalte. Alleen de honderd meter hoge foto van Edgar Davids op het gebouw van Nationale-Nederlanden in Rotterdam getuigt van lef.''

BOEKHOUDERS pagina 18