Eerst fan, dan pas muzikant

Chicks On Speed wil niet alleen een popgroep zijn. Hun optredens bestaan uit muziek, zelfgemaakte video's, installaties en eigen kostuums. ,,Als we nog met het ene bezig zijn denken we al aan het andere.''

De debuut-cd van Chicks On Speed begint met een zenuwachtige versie van Give Me Back My Man, oorspronkelijk van de B-52's uit 1980. In een volgend liedje bezingt Chicks On Speed een Glamourgirl die vijf keer per dag haar tanden poetst, en op het cd-hoesje staat een patroontekening van een papieren jurk, op het lichaam te bevestigen met `gaffa tape' (stevig plakband dat door popmuzikanten wordt gebruikt om apparatuur vast te zetten). Maar al lijkt Chicks On Speed in eerste instantie vooral een gezelschap voor dolle-meisjes-van-dertig, er is meer. Het Duits-Australisch-Amerikaanse trio heeft op de eerste cd, Chicks On Speed Will Save Us All, de verworvenheden van drie tijdperken mooi met elkaar verenigd: de Do It Yourself/punk-mentaliteit van de jaren zeventig, met de elektronische sound van de jaren tachtig (Depeche Mode) en de techno-ritmes van de jaren negentig. Dit wordt uitgevoerd in de voor vrouwengroepen vaak typerende naïeve stijl, met zangstemmen die herinneringen oproepen aan The Slits en Delta 5, obscure vrouwenbands van twintig jaar geleden.

Chicks On Speed resideert tegenwoordig, na München, in Berlijn, en bestaat uit Melissa Logan, geboren in New York, Kiki Moorse uit Duitsland, en Alex Murray-Leslie uit Australië. Sinds de verschijning van hun eerste cd zitten de drie vrouwen in een strak concertschema, waardoor ze onlangs drie keer Nederland aandeden. Op de ochtend van een van de concerten verschijnen ze, enigszins verward, voor een gesprek. Melissa Logan is ziek. Moorse en Murray-Leslie, gekleed in turkoise en roze jurkjes, vertellen hun geschiedenis. Over hoe ze elkaar kennen via een bar in München waar ze allemaal werkten, en dat ze per se geen `band' zijn, maar een `art-group', oftewel een kunstbende.

,,We maken een totaalpakket'', zegt Murray-Leslie. ,,Onze optredens bestaan uit muziek, projecties van zelfgemaakte video's, installaties en eigen kostuums. Zoals we nooit in onze gewone kleren het podium zullen opstappen, zullen we ook niet optreden zonder de visuals. Onze muziek past in een groter geheel.'' Moorse: ,,Als we nog met het ene bezig zijn denken we al aan het andere. We maken bijvoorbeeld al video-opnamen van ons werk in de geluidsstudio, om later op een cd-rom te kunnen zetten, of te projecteren tijdens concerten.'' Alex Murray-Leslie en Melissa Logan kennen elkaar via de kunstacademie in München. ,,Maar Melissa wilde eerst niets met me te maken hebben. Pas toen ik mijn eigen bar was begonnen, kwam ze naar me toe. Of ze in de bar haar recepten kon komen voorlezen, vroeg ze. En dat gebeurde.'' ,,Uitsluitend recepten voor champignons'', zegt Moorse.

De Seppi-bar in München, die in 1997 wegens overmatig succes gesloten werd, groeide uit tot een werkplaats voor kunstenaars. Murray-Leslie: ,,Melissa en ik wilden eens een muziekvideo-zonder-muziek opnemen. Toen zagen we Kiki, die hele mooie gymschoenen met hoge hakken aanhad. We vroegen haar om voor ons te dansen in onze video-clip. Later zijn we met zijn drieën in een huis gaan wonen en deden we allerlei projecten samen, van tv-programma's bedenken tot liedjes schrijven.''

De eerste liedjes van Chicks On Speed waren samengesteld uit duidelijk herkenbare fragmenten van muziek van anderen. ,,Het hadden toen nog niet de interesse om zelf muziek te spelen, maar we wilden graag collages maken.'' zegt Moorse. ,,Langzamerhand kwamen we in contact met mensen die we goed vonden en begonnen we zelf wat te rommelen met elektronica.'' Uiteindelijk werkte het trio voor de eerste cd samen met mensen van wie ze vroeger fragmenten `stalen', zoals techno-muzikant Christopher Just.

Nog steeds zijn de drie vooral fan en dan pas muzikant, zoals blijkt uit de vijf covers op hun cd; onder andere Mind Your Own Business van Delta 5, en Euro Trash Girl van Cracker. Op het moment werkt Chicks On Speed samen met de Duitse groep Kreidler aan een eigen versie van Nick Cave's Where The Wild Roses Grow. ,,Je kunt de cover plaatsen in de folk-traditie: iemand maakt een nummer, een volgende speelt het en voegt er iets aan toe, de daarop volgende bedenkt dáár weer iets bij, enzovoort. Dan krijg je covers van covers totdat het oorspronkelijke nummer nergens meer te herkennen is'', zegt Murray-Leslie. Moorse: ,,Zo is het gegaan met onze versie van Euro Trash Girl, dat is een cover van de versie van Eva's Cave, uit Berlijn, die het weer had van de Amerikaanse groep Cracker.''

Twee van de drie Chicks On Speed zijn onlangs naar Berlijn verhuisd. Omdat de sfeer daar tegenwoordig zo fris is en er veel interessante mensen wonen, zegt Murray-Leslie. Maar ondanks de verschillende woonplaatsen, werken ze nog altijd met zijn drieën. Zoals onlangs, toen ze voor een groepstentoonstelling in New York een prototype maakten van het Boobsmonster, het Borstenmonster, een met plaatjes van borsten bedrukte, zachte pop. ,,Het monster moet ooit worden uitgevoerd als een vijftien meter lang kussen, waarop kinderen kunnen spelen.'' zegt Murray-Leslie. Moorse en Murray-Leslie verheugen zich al: ,,Lekker springen op de borsten.''. De wereld van Chicks On Speed klinkt als een speeltuin voor volwassenen. Maar is het fijn om een Chick te zijn? Moorse: ,,Het is leuk, hard werken en soms ook moeizaam. Maar het is altijd bevredigend to wake up and know why you're there.''

Chicks On Speed treedt zondag 21 mei op tijdens het Virus-festival in Eindhoven, op het terrein van de TU Eindhoven, verder optredens van Rebelbass, Dj Esta en Lady Aida. Chicks On Speed Will Save Us All is uitgebracht door PIAS (481.4001.20)