Preussag dominanter op Europese reismarkt

De concentratie op de Europese reismarkt is in een stroomversnelling geraakt. Want eerder deze week nam de Duitse marktleider Preussag het Britse Thomson over.

Lage winstmarges en een hoog risico kenmerken de prijsgevoelige Europese reismarkt. Touroperators zijn voor een groot deel van de winst afhankelijk van een korte periode in de zomer en blijven door onverwachte weersveranderingen vaak met lege handen achter. Om de risico's toch enigszins in te dammen, storten zij zich op overnames van reisbureaus, chartermaatschappijen en hotels. De grote reisconcerns zien zich bovendien genoodzaakt kleinere ketens over te nemen. Die verdwijnen dan ook in hoog tempo van de markt.

Preussag sloeg maandag een belangrijke slag met de koop van de Britse reisbureauketen Thomson. De Duitse marktleider telde 1,8 miljard pond (180 pence per aandeel) neer en gaf aartsrivaal Condor & Neckermann (C&N) daarmee het nakijken. Preussag is ook eigenaar van TUI, dat met de merken Arke Reizen en Holland International een groot deel van de Nederlandse markt in handen heeft.

Thomson maakte vorig jaar een moeilijke periode door. De winst van het concern werd gehalveerd en de aandelen van het Britse bedrijf lagen slecht op de beursvloer. Dat maakte Thomson rijp voor een vijandige overname door de hongerige Duitse reisconcerns.

Het Duitse C&N, in handen van luchtvaartmaatschappij Lufthansa en winkelconcern Karlstadt, deed begin vorige maand een eerste bod op Thomson van 130 pence per aandeel. Maar het Duitse concern stuitte op hevig verzet van de Britten, die rekenden op een aanzienlijk hoger aanbod. Vorige week kwam C&N met 160 pence per aandeel over de brug en Thomson was bereid tot een gesprek.

Een succesvol bod op Thomson zou C&N via het belang van Thomson in de Zweedse touroperator Fritidsresor eenvoudig toegang verschaffen tot de aantrekkelijke Scandinavische reismarkt. Bovendien zou een samengaan met Thomson het Duitse concern in één klap hebben bevorderd van de derde naar de eerste plaats op de Europese reismarkt met een gezamenlijke omzet van meer dan 9 miljard euro. Marktleider Preussag, met een omzet van 7 miljard euro, wilde daar een stokje voor steken en benaderde Thomson met een bod dat de Britten niet konden weigeren (180 pence per aandeel).

Met de overname van Thomson is de consolidatie van de Europese reismarkt in een stroomversnelling geraakt. De markt is nu min of meer verdeeld. Preussag blijft de grootste, op ruime afstand gevolgd door C&N en het Britse Airtours. C&N sluit niet uit een bod te doen op het Britse Thomas Cook. Dat concern is nu nog in handen van Preussag, maar het Duitse bedrijf zal Cook afstoten om te voorkomen dat de autoriteiten de overname van Thomson om kartelredenen verbieden.