Obsessieve liefde in Brits melodrama

Maurice Bendrix (het alter ego van romanschrijver Graham Greene) heeft de jaloezie verheven tot poëzie. Hij is jaloers op de regen die zijn geliefde (Julianne Moore) beroert. Jaloers op haar schoenen en haar kousen, die de hele dag bij haar zijn waar hij niet kan zijn. Wie zo obsessief van iemand houdt, moet wel ongelukkig worden en zo is het ook, iIn de autobiografische roman The End of the Affair (1951), die Graham Greene over zijn verhouding met de Amerikaanse Catherine Walston schreef, en in het melodrama dat Neil Jordan (The Crying Game, The Butcher Boy) eruit destilleerde.

Ralph Fiennes en Julianne Moore zijn als liefdeskoppel dat in gestolen tijd leeft (de Tweede Wereldoorlog en de aanhoudende Duitse bombardementen op Londen woedden op de achtergrond) bij vlagen adembenemend. Als ze elkaar net kennen zitten ze in een restaurant te eten en voeren een luchtig gesprek over hun gedachten en verlangens heen. En op hun gezichten maken ze hun versnelde hartslag, het stokken van hun adem, de licht geopende mond, klaar om de ander te kussen en dan toch maar weer iets vormelijks zeggend, in piepkleine nuances zichtbaar. Vaste Jordan-acteur Stephen Rea is waardig en tragisch als de bedrogen echtgenoot.

Afgezien van dit soort fijnzinnige spelmomenten is The End of the Affair een vrij eendimensionale en letterlijke literatuurverfilming, waarin de voice over de enige sturende factor is. Aangezien de acteurs in de gelaagdheid van hun spel al vrij snel hun staalkaart van jaloezie, liefde, haat en als kers op de slagroom (en kern van het boek) ook nog wat theologische vertwijfeling over God en noodlot, prijsgeven en het verhaal weinig aanknopingspunten voor mise-en-scène biedt, moet die vertelstem steeds maar zeggen wat de hoofdpersonen nu weer denken, voelen, willen en veelal ook gaan doen. Naar buiten bijvoorbeeld, om elkaar te vinden of juist te verliezen, terwijl het luchtalarmen loeit en het veelbetekenend regent.

The End of the Affair. Regie: Neil Jordan. Met: Ralph Fiennes, Julianne Moore, Stephen Rea. In: Movies, Amsterdam; Babylon, Den Haag; Cinerama, Rotterdam.