Graham zingt op satijnen hoogte en fluwelen laagte

Behalve één van de meest subtiel zingende mezzo-sopranen van het moment, is de Amerikaanse Susan Graham een zangeres die zowel de meest verheven als de meest aardse gevoelens tastbaar kan maken. De schilderachtige liederen van Samuel Barber, de berustende melancholie van Reynaldo Hahn, de half modernistische, half jazzy kwinkslagen van John Musto – in het recital dat Graham gisteravond verzorgde in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, voerde zij haar publiek mee in een wervelwind van muzikale sferen.

Aanvankelijk iets te zwaar maar steeds subtieler aan de piano begeleid door de hier vooral als dirigent bekende Julian Reynolds, verdeelde Graham haar aandacht tussen Frans- en Engelstalige liederen. Haar affiniteit met de Franse muziek demonstreerde zij in februari tijdens het Vocaal Festival al in een onvergetelijke uitvoering van Berlioz' liedcyclus Les nuits d'été. Gisteren wijdde zij zich in het deel voor de pauze aan Franstalige liederen van Debussy, Hahn en Barber, en benam haar gehoor daarin opnieuw de adem met haar vloeibare registerwisselingen, satijnen hoogte en fluwelen laagte.

Graham beperkt zich niet tot een simpele dynamische kleuring tussen forte en piano, maar tovert ook alle denkbare mengkleuren met verbazend gemak en charme voor het voetlicht. Klaterend stak zij de bezongen nachtegaal in Hahns Le Rossignol des lilas naar de kroon, troebel cabaretesk gleed zij van noot naar noot in diens Fêtes galantes.

Het tweede deel van haar programma besteedde Graham aan de promotie van minder bekende liederen van Amerikaanse componisten als John Musto (1954), Lowell Liebermann (1961) en Ned Rorem (1923). Ook in dit repertoire, dat zeker in enkele liederen van Musto technisch hoge eisen stelde, demonstreerde Graham haar magnetiserende vocale rijpheid. Met wiegende tederheid zong zij Liebermanns toegankelijke A variation on To say to go to sleep.

De meeste indruk maakten hier echter de liederen van Bernstein en Rorem. Graham wekte de schrijnende melancholie van Bernsteins Music I heard with you tot leven met een doorvoelde weergave van de tekst, die zij zoals steeds paarde aan een stromende vocale elegantie.

Concert: Susan Graham (mezzo-sopraan) en Julian Reynolds (piano). Liederen van Hahn, Barber, Debussy, Musto, Bernstein, Liebermann en Rorem. Gehoord: 16/5 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 30/5, 20 uur.

    • Mischa Spel