Stomme pc-werkers

Herbert Blankesteijn wijst op de schuld die pc-werkers aan de verspreiding van virussen zoals I love you hebben (NRC Handelsblad, 8 mei). Terecht, want wie uit nieuwsgierigheid een obscure mail opent, verdient niet beter.

Hij slaat echter de plank totaal mis als hij het jammer vindt dat beeldschermwerkers ervoor kiezen ,,zo weinig mogelijk te weten van hun voornaamste gereedschap. [...]Een timmerman die het vertikt belangstelling op te brengen voor de werking van een boormachine deugt niet voor zijn vak''.

Deze houding lijkt op die van autoverkopers in het begin van de vorige eeuw. Toen kon je een auto alléén besturen als je een handige sleutelaar was en tenminste iets van techniek af wist. Nu is het allang zo dat een auto door iedereen bestuurd kan worden, en de heer Blankesteijn zal zeker niet aan zijn auto sleutelen, tenzij hij een verwoede hobbyist is.

Zo langzamerhand wordt het tijd dat de computerverkopers óók begrijpen dat hun klanten met de gekochte apparatuur gewoon willen werken en geen computer-hobbyisten zijn. De gebruiker wil, afhankelijk van zijn vak, boekhouden, een ledenadministratie bijhouden of een stuk voor de krant schrijven. De computer en het gebruikte software-programma is zijn gereedschap dat het gewoon moet doen.

Niet voor niets is iedere netwerkbeheerder als de dood voor hobbyisten die op de computer alle mogelijke handige trucs uithalen, waardoor niet te overziene problemen kunnen ontstaan. Een timmerman moet ook alleen weten hoe hij met de boormachine een gat maakt, op de veiligheid van zijn machine moet hij kunnen vertrouwen, hij moet niet aan de veiligheidsvoorzieningen sleutelen – dat is door de fabrikant gedaan en bij gebreken gaat de boormachine naar een gespecialiseerde werkplaats.

Het zou dus moeten heten: ,,Een boormachine die niet veilig is deugt niet voor zijn doel, en een computer die niet tegen virussen beveiligd is deugt niet voor de consument.''

    • Chr. Von Klösterlein