Renault en Nissan saneren Europese activiteiten

De Franse autofabrikant Renault en zijn Japanse partner Nissan bundelen hun Europese verkoopactiviteiten in een nieuwe organisatie. Zij hopen hiermee hun gezamenlijke marktaandeel te vergroten van 14,2 procent naar 17 procent. Ook verwacht de alliantie over een periode van vijf jaar (2000-2005) kostenbesparingen van 1 miljard euro te bereiken.

Renault en Nissan willen een systeem van gezamenlijke centra oprichten. Elk centrum heeft een eigen netwerk van verkooppunten. De dealers blijven gewoon hun eigen merk verkopen. Om gebruik te kunnen maken van schaalvoordelen zullen de centra elk een groot gebied bestrijken.

Bij de reorganisatie verdwijnt in drie jaar 9 procent van de arbeidsplaatsen. Tot opluchting van de gemeente Amsterdam blijft het Europese hoofdkwartier van Nissan gevestigd in de hoofdstad. De werkgelegenheid bij Nissan Headquarters in de Riekerpolder, 250 mensen, blijf grotendeels behouden.

Renault verwierf vorig jaar een belang van 36,8 procent in Nissan.