Bijna-botsing tussen Airbus en Boeing op vliegveld Heathrow

Twee Britse passagiersvliegtuigen hebben elkaar vorige maand op het Londense vliegveld Heathrow rakelings gemist. Een landende Boeing 747 van British Airways miste op dertig meter een Airbus van British Midland, die opsteeg van dezelfde baan.

De Air Accident Investigation Branch (AAIB), de overheidsinspectie voor ongelukken en ernstige incidenten in de luchtvaart, is een formeel onderzoek begonnen naar deze zogeheten near-miss, die plaatshad op 28 april. Bijna-botsingen vallen gewoonlijk onder de zogeheten Airprox Board, een afdeling van de Civil Aviation Authority (CAA), de Britse Rijksluchtvaartdienst. Dat de AAIB dit incident onderzoekt is een aanwijzing voor de ernst van het incident, bevestigde een AAIB-woordvoerder vanochtend desgevraagd.

De BBC citeerde vanochtend anonieme bronnen die zeggen dat de betrokken luchtverkeersleider nog in opleiding was. Bovendien was het mistig op Heathrow en stonden verkeersleiders onder druk om opgelopen vertragingen weg te werken.

Het bijna-ongeluk, waarbij honderden doden hadden kunnen vallen, is een nieuwe tegenslag voor het imago van de Britse luchtverkeersleiding, die zich opmaakt voor een omstreden privatisering. Tegenstanders denken dat commerciële druk op overbelaste verkeersleiders zal leiden tot onveiligheid.

Voorstanders wijzen op het relatief lage aantal incidenten in het Britse luchtruim. Hoewel er jaarlijks acht procent meer vluchten zijn (1,8 miljoen in 1998/99) schommelt het aantal `airprox-incidenten' al zes jaar rond de tien en daalt dat cijfer al twee jaar. Bij eerdere incidenten speelde vermoeidheid van luchtverkeersleiders overigens steeds een rol, blijkt uit AAIB-rapportage.