Verlies UPC stijgt tot ruim een miljard

De koers van kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC) is vanmorgen bijna 9 procent gedaald na de bekendmaking van een verlies van omgerekend meer dan een miljard gulden over de eerste drie maaanden van dit jaar. Het verlies (467,4 miljoen euro) is ruim zeven keer zo groot als in dezelfde periode van het afgelopen jaar.

De omzet van het kabelbedrijf is in het afgelopen kwartaal gestegen tot 441 miljoen euro, bijna een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 1999 is sprake van een stijging met 16,9 procent.

UPC onderstreept dat het aantal abonnees sterk is gegroeid en dat de zogeheten distributieactiviteiten (van onder meer kabeltelevisie) op weg zijn naar zwarte cijfers, althans voor aftrek van rente en afschrijvingen. Voor het bedrijf als geheel kwamen de zogeheten ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) uit op min 63,8 miljoen euro. Dat was iets beter dan analisten hadden verwacht.

Het aantal kabelabonnees van UPC is met 900.000 gegroeid tot 6,3 miljoen. Het aantal abonnees voor satellietverbindingen is toegenomen met 50.000 tot ruim 300.000. In zakelijke telefonie groeide het aantal klanten met ruim 62.000 naar 293.000. Het aantal internetabonnees van UPC is met een kleine 60.000 gegroeid naar ruim 180.000.