Zeventien man, veertig jurken en een zangeres

Dit jaar is het voor het eerst dat een Nederlandse inzending aan het Eurovisie Songfestival gesponsord wordt. Als Linda Wagenmakers vanavond wint, is dat `met dank aan World Online'.

Of het niet een beetje te veel van het goede werd, vroegen Engelse journalisten deze week aan Linda Wagenmakers. Dat gedoe met die jurk waaronder twee mannen vandaan komen, een ingewikkelde choreografie met vier dansers en dan ook nog eens een striptease van twee heren op het eind. Werd het allemaal niet een beetje te veel cream op de cake?

,,We like cream'', antwoordde Linda Wagenmakers suikerzoet. ,,Less is more?'', probeerden de Britten nog. ,,Less is a bore'', antwoordde stylist Jan Aarntzen gevat. `Wen er maar vast aan' is de boodschap van de Nederlandse groep dit jaar op het Eurovisie Songfestival in Stockholm. Nederland heeft geen liedje, Nederland heeft een `act'.

Niks geen low profile aanpak zoals vorig jaar met de nuchtere zangeres Marlayne. Niks geen jurk die nog even in de laatste week gekocht werd zoals bij Edsilia Rombley twee jaar geleden; dit jaar komen we tot in de puntjes voorbereid aan de start. ,,We komen om te winnen', versprak Linda zich op de eerste persconferentie. ,,We komen hier om te proberen te winnen'', had ze moeten zeggen.

Veertig verschillende outfits zijn meegereisd naar Stockholm. Veertig jurken, pakken en creaties voor de acht dagen dat Linda in de stad is. Mantel met bontkraag op het kennismakingsfeestje van Engeland, een gedenkwaardige gouden jurk op de openingsparty, rood lakleer voor het Nederlandse feestje en een duizelingwekkend decolleté met stoffen spinrag voor de cocktails in het VASA Museum. En, zo werd donderdag onthuld, er is ook nog een festivaljurk stand-by. ,,Alle camera's op Linda. Dat is het doel deze week'', aldus Aarntzen.

Anderhalve ton kost Circus Linda. Zegt platenbaas Eddy Ouwens. En wie dat allemaal betaald heeft is geen geheim. ,,World Online'', zingt de zangeres al twee weken op tv en internet. Op de voorpagina's van de landelijke kranten blikt ze de lezer verleidelijk tegemoet vanonder haar wimpers erboven het logo van de internetprovider met de desastreus verlopen beursgang.

Het is voor het eerst in de geschiedenis van het festival dat de Nederlandse kandidaat zich zo nadrukkelijk laat sponsoren. Een ideetje van Ouwens en hij is trots op zijn primeur.

,,Sponsoring is toch prachtig? Helemaal van deze tijd'', zegt hij. ,,Misschien hebben we hiermee wel geschiedenis geschreven. Ik herinner me nog de ophef toen de eredivisie voor het eerst gesponsord werd. Of toen de sterblokken werden ingevoerd. Waarom zou een voetballer wel gesponsord mogen worden en een artiest niet?''

Met de geldstroom van World Online naar het songfestival zijn de tijden van het giechelende zangeresje dat zichzelf in haar make-up en jurkje hees, voorbij. Anno Linda is er een hofhouding van 17 man sterk een van de grootste van het festival om te zorgen dat alles in goede banen geleid wordt.

De man van Linda. Choreograaf Stanley Burleson. Stylist Jan Aarntzen, u weet wel van de monumentale jurken van Karin Bloemen. Vijf dansers (waaronder een stand-in) uit de musicalwereld. Twee managers, drie man van de platenmaatschappij, een sound producer, een music editor en een assistent producer. Zelfs de visagiste is beroemd, ex-Dolly Dot Esther Oosterbeek.

,,Zonder sponsor is dit niet te doen, zegt Jan Aarntzen op een feestje waar Linda in rood lakleer houseversies van Dingadong en Waterloo ten gehore brengt de meegereisde nichtenscene uitzinnig in de coulissen. ,,Van de NOS krijgen we 1500 gulden. Dat wordt dan Hennes en Mauritz en eigen schoenen. Dit had zonder World Online niet gekund.''

Maar of het pleidooi van Eddy Ouwens voor meer marktwerking bij een publiek evenement als het songfestival ook volgend jaar navolging vindt, is vooralsnog onzeker. Met circus Linda is hij zijn tijd wellicht te ver vooruit.

Tekstschrijver John 'O Hare en componist Ellert Driesen waren onaangenaam verrast toen ze begin deze week de spotjes voor het eerst hoorden. Hen was niet om toestemming gevraagd. Zij bereiden een financiële claim voor omdat ze vinden dat de morele integriteit van hun intellectuele eigendom is aangetast. Bovendien, zo zegt muziekuitgever Peter Schoonhoven, ,,stel dat KPN na het festival iets met Linda had willen doen, dan kan dat nu niet meer omdat haar naam al met World Online verbonden is.''

Ook de NOS, verantwoordelijk voor de Nederlandse organisatie van het evenement toonde zich ,,verrast' door de sponsoring. Volgens hoofd NOS Actueel Lars Andersson is de mediawet tot op heden niet overtreden, ,,maar er wordt wel bekeken of dit een ontwikkeling is die de NOS toejuicht of wil beperken.''

Eddy Ouwens begrijpt al die commotie niet. Hij doet de verbolgenheid van de componisten af als onderhandelingstactiek. ,,Iedereen profiteert er straks van mee als het een hit wordt.'' World Online heeft voor anderhalf miljoen gulden aan reclameruimte in kranten en op radio en televisie ingekocht. ,,In al die spotjes is Linda 28 seconden lang met haar clip te zien en alleen aan het eind zingt ze een paar seconden `World Online'. Nergens zegt ze dat je lid moet worden of aandelen moet kopen, ik zie niet wat daar mis mee is'', zegt Ouwens.

Natuurlijk kan het riskant zijn Linda's naam te koppelen aan een bedrijf dat de laatste maanden het imago van een loser gekregen heeft. Maar ook dat is betrekkelijk, vindt Ouwens. ,,World Online Benelux maakt winst. Het is een A-merk. Ze hebben alleen die beursgang een beetje verkeerd gedaan.''

Eurovisie Songfestival, zaterdag, TV2, 20.30-0.05u.

    • Japke-d. Bouma