Star Alliance ruziet met Qualiflyer

Lufthansa en Austrian Airlines (Star Alliance) spannen een rechtszaak aan tegen de SAirGroup (Qualiflyer). De moedermaatschappij van onder meer Swissair en Sabena, zou geprobeerd hebben vaste klanten bij de Star Alliance weg te halen.

De Qualiflyer-groep heeft de vaste klanten van de Star Alliance in Europa een brief gestuurd waarin ze de geadresseerde vraagt de huidige klantenkaart de deur uit te doen in ruil voor de klantenkaart van Qualiflyer. Bij de brief zit een gefrankeerde envelop gericht aan de Qualiflyer-groep, waarin de klant de lidkaart van Star Alliance kan doen en die kan opsturen om te worden beloond met 5000 bonusmijlen van de concurrerende alliantie.

Volgens Lufthansa en Austrian druist dit in tegen de Europese mededingingsregels. Alleen al in de Benelux hebben ongeveer 50.000 mensen zo'n brief ontvangen. ,,Veel van onze klanten hebben ons gebeld'', aldus een Lufthansa-woordvoerder. ,,De reacties liepen uiteen van `verwarrend' tot `schandaleus'.''

De tekst van de brief is per land verschillend. De Nederlandse tekst is letterlijk: ,,Onlangs kreeg u een Lufthansa Miles & More lidkaart in uw post. Natuurlijk wil u er het maximum uithalen! Stuur de kaart gewoon naar ons en geniet van `Miles'en heel veel `More'.''

Austrian stapte op 1 april van dit jaar over van de Qualiflyer-groep naar de Star Alliance. Op 26 maart werd de klantenkaart van Austrian automatisch omgezet in een Lufthansa-lidkaart. Het databestand van de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij was echter nog in het bezit van Qualiflyer. Via dat databestand heeft Qualiflyer de brieven verstuurd.

Een woordvoerder van Swissair zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. ,,Toen Austrian bij ons wegging hebben ze de klanten automatisch een Lufthansa-lidkaart gestuurd. Daarom hebben wij hetzelfde gedaan bij hun klanten.''