Rekeningrijden, files en bereikbaarheid Randstad

Het kabinet heeft gisteren nog geen besluit genomen over de plannen van minister Netelenbos voor de bestrijding van de files in de Randstad. Volgens premier Kok is de zaak ,,vrijwel rond'', maar ,,luistert het evenwicht tussen de verschillende onderdelen vrij nauw''. Het Bereikbaarheidsoffensief Randstad voorziet in betaalstroken en tolstroken, alsmede in extra infrastructuur, zoals de aanleg van de A4 door natuurgebied Midden-Delfland, versterking van de A15, extra capaciteit op de A2 tussen Utrecht en Deil, en het knooppunt Badhoevedorp. De eerste drie projecten worden publiek-privaat gefinancierd en krijgen tolheffing of betaalstroken. Bovendien wil Netelenbos een aantal projecten versneld uitvoeren, waaronder de stations voor de hogesnelheidslijn, de aanleg van extra spoor en uitbreidingen van het hoofdwegennet. Die staan in het zogenoemde Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport waarvoor tot 2010 voor 70 miljard gulden aan investeringen is afgesproken.