HBG en Boskalis eindelijk eens over een fusie

Bouwconcern HBG en baggeraar Boskalis hebben de 'fusie' bijna rond. Maar de aandeelhouders HBG beginnen meteen al herrie te maken over de prijs.

Maandag fusiedag. Het is uiterst waarschijnlijk dat baggeraar Boskalis en bouwbedrijf HBG maandag 15 mei - de eerste dag dat Boskalis weer een bod op HBG mag doen van de rechter - een einde maken aan de in februari losgebarsten 'baggeroorlog'. Het wordt waarschijnlijk een `fusie op basis van gelijkwaardigheid' die de vorm krijgt van een overname van HBG door Boskalis omdat dat juridisch en boekhoudkundig beter uitkomt.

Dat was de belangrijkste boodschap voor de goede verstaander bij de aandeelhoudersvergadering van HBG, gisteren in Rijswijk, en afgelopen dinsdag bij die van Boskalis. Het 'lijk in de kast' bij HBG, een claim van 40 miljoen gulden van minister Netelenbos (Verkeer) voor te veel betaalde subsidies bij de aanleg van de tweede spoorwegtunnel bij Schiphol, lijkt geen rol te spelen bij de onderhandelingen tussen beide concerns. HBG-dochter HBW ontkent dat het ministerie is benadeeld.

,,We hopen daarom over niet al te lange tijd mededelingen te kunnen doen'', zei president-commissaris A. A. Loudon (oud-topman Akzo Nobel) over de gesprekken met Boskalis. ,,Het vertrouwen van het management van HBG in de bedoelingen van Boskalis is nu wel aanwezig. Ook wij hebben altijd gezegd dat een versterking van onze baggeractiviteiten bedrijfseconomisch verantwoord is. Het ging alleen om de voorwaarden waaronder. Wij streven naar samenwerking op basis van gelijkwaardigheid.''

Datzelfde betoogde ook Boskalis-topman Rob van gelder afgelopen dinsdag op de aandeelhoudersvergadering van zijn bedrijf. Van Gelder verklaarde bij die gelegenheid dat Boskalis niet alleen geïnteresseerd is in de baggerdivisie van HBG, maar ook in de bouwpoot van het bedrijf.

Concreter wilde hij dinbsdag niet zijn. Maar ook president-commissaris Loudon en topman J. Veraart van HBG hielden zich gisteren verder op de vlakte. HBG (bouw- en bagger; 20.000 medewerkers) en Boskalis (3.000 medewerkers; alleen bagger) zitten immers weer ,,in constructief gesprek'' rond de tafel, zoals ze ook in 1998 herhaaldelijk uitvoerig hebben gesproken over `kleine fusies' (alleen bagger) en 'grote fusies' (bouw en bagger).

De stevige ruzies uit februari en maart dit jaar - een dreigend vijandig bod door Boskalis, een rechtszaak over een niet-aanvalsverdrag en een strijd tussen de Nederlanders om de overname van het Belgische Deme - lijken al weer vergeten. Het degelijke HBG verzette zich fel tegen een overname en wierp ook een juridische beschermingswal op, maar is nu weer een en al vergevingsgezind tegenover de agressieve baggeraars uit Papendrecht.

De aandeelhouders van HBG lieten het er echter toch niet bij zitten. Welke criteria stelt u aan een bod, vroeg directeur P. de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters. Praat u alleen over het bestuursmodel, met voldoende zekerheden voor uw bouwpoot? Of probeert u ook de prijs omhoog te krijgen? Boskalis gaf in februari aan bereid te zijn voor ieder aandeel HBG een bedrag van 5,70 euro plus 0,55 aandeel-Boskalis te willen betalen. Dat is ongeveer 18 euro per aandeel, zo'n 1,4 miljard gulden in totaal. De Vries rekende voor dat dat bod neerkomt op slechts 4,5 maal de winst per aandeel die HBG zelf voorspelt voor het jaar 2002. ,,Een veel te lage prijs.''

De vier grootste aandeelhouders (ING, Fortis, Delta Lloyd en Farinvest) zeiden niets. Grote belegger W.F. Burgers van het Orange Fund klaagde wel, en vooral over het gebrek aan transparantie in het jaarverslag van HBG en aan de gebrekkige communicatie met de aandeelhouders.

    • Remmelt Otten