`Aangekleed portaal' op de breedband

Rik Rensen (44) is directeur media bij @Home Benelux, een aanbieder van toegang tot `snel' internet en ook van inhoud voor het nieuwe medium. Vorig jaar vertrok hij na 10 jaar bij de Holland Media Groep (RTL4, 5 en Veronica) waar hij vanaf de start de nieuwsafdeling heeft geleid. Onder zijn bewind groeide RTL Nieuws uit tot een gerespecteerd alternatief voor het Journaal van de NOS. In de jaren tachtig was hij correspondent voor NRC Handelsblad in Italië en chef van de verslaggeving bij die krant.

Rensen is eindverantwoordelijk voor de website van @Home die alleen toegankelijk is voor internetabonnees van enkele tv-kabelbedrijven in vooral het noorden en zuiden van het land. De inhoud wordt verzorgd door een hoofdredacteur en een redactie van ongeveer vijftien man.

,,Ik moet er onder meer voor waken dat de commercie niet op een oneigenlijke manier invloed krijgt op de inhoud. Ook ben ik commercieel verantwoordelijk voor advertenties, samenwerkingen, sponsoring, e-commerce en het sluiten van contracten met leveranciers van inhoud. Zoals we van SBS in Nederland, de BBC en Fox nieuwsbeelden krijgen en bijvoorbeeld Sega ons spelletjes levert.''

Waarom is @Home niet bereikbaar via bijvoorbeeld Chello, de internetdienst van kabelbedrijf UPC?

,,We willen van a tot z het netwerk naar de gebruiker beheren, want je moet kunnen waarmaken wat je hem voorspiegelt. Als Chello-gebruikers allemaal grote cd's en filmpjes gaan binnenhalen of als Chello een of ander evenement live uitzendt, dan kan @Home het wel schudden.''

Dus u wilt bijvoorbeeld in Amsterdam helemaal niet op de kabel?

,,Pas in de toekomst als er genoeg ruimte is op het netwerk. Tot die tijd gaan we met de nieuwe snelle telefoonverbindingen via ADSL aan de slag, want dat geeft ons nationale dekking. We hopen er dit najaar mee te kunnen beginnen.''

Wat is er mis met internet via telefoon of ISDN?

,,Dat is niet snel genoeg om videobeelden te transporteren en we willen niet van die schokkerige filmpjes. Het is geen keuze tussen alles of niks, want ook nu geven we de beelden niet schermvullend door. Nieuws hoeft ook niet op een heel scherm, het is juist prima dat je ernaast nog artikelen kunt lezen.

,,In de toekomst gaan we ook draadloos internet gebruiken zoals via de wap-telefoons, die overigens een enorme vlucht zullen nemen. All band, all device, all the time, zoals we hier wel eens zeggen.''

Hoeveel mensen gebruiken jullie dienst?

,,In Amerika 1,3 miljoen. Hier in Nederland zijn we vorig najaar gestart en we hebben nu enkele tienduizenden abonnees. In Australië, Duitsland en Japan zijn we ook begonnen. Wereldwijd hebben we nu 1,4 miljoen klanten . Eind dit jaar moeten dat er 3 miljoen zijn en in 2002 verwachten we via breedband 10 tot 12 miljoen mensen te bereiken, waarvan enkele honderdduizenden in Nederland. Ook met de inhoud zijn we nog lang niet waar we willen wezen. In ieder geval ontbreekt nog de mogelijkheid het aanbod op de eigen behoefte af te stemmen.''

@Home biedt toegang èn inhoud.

,,We noemen ons een `aangekleed portaal' en we hopen dat mensen zo veel mogelijk vertoeven bij wat wij en onze partners daar aanbieden. Misschien dat NRC Handelsblad nog wel eens nieuws via ons gaat leveren of het belangrijkste uit het Cultureel Supplement. Men leest dat dan bij ons en voor de toegevoegde waarde ga je met één klik naar de site van de NRC zelf. Of naar de AEX of BBC.

,,We kunnen rekening houden met heel veel kleine doelgroepen, al zijn natuurlijk ook voor ons de `boodschappers' tussen 20 en 49 jaar erg belangrijk. Adverteerders willen hen bereiken en wij moeten per slotte ook leven. Maar het is goed denkbaar dat ik een overeenkomst sluit met het Franse tv-kanaal TF1 om de kleine groep Nederlanders die dat wil zien van dienst te zijn. Of met een Japans webprovider.''

U produceert ook zelf inhoud?

,,We zijn begonnen met van de tv afgeleid beeld, maar bieden nu ook content die speciaal voor internet wordt gemaakt. We hebben een rubriek met cabaretiers waar je op een vraag kunt klikken en het antwoord krijgt in de vorm van een filmfragment. Je kunt meteen naar vraag zes, of wat je maar wilt. Bij financieel nieuws en sport hetzelfde. We draaien die interviews zelf, met een eigen cameraploegje. Eigen inhoud. Kopen we niet aan, doen we niet samen met. Doen we zelf.''

Is dat belangrijk?

,,Nog niet zo erg, als het gaat om de inhoud zijn we nogal uniek. Maar ik ben realist genoeg om te beseffen dat de concurrentie op gang komt.''

Wie zijn die concurrenten?

,,Op breedband is dat UPC met hun dienst Chello, Casema met Wanadoo en ook Sonera. Je hebt verder een heleboel smalbandige sites. Als de concurrentie toeneemt moet je toegevoegde waarde inbrengen. Net als kranten vroeger konden volstaan met stukken van persbureaus als Reuters en AP en zich pas later gingen onderscheiden met eigen correspondenten in het buitenland.''

Dus @Home wil zich met inhoud onderscheiden?

,,Content is king. En natuurlijk de diensten die we toevoegen zoals links bij het nieuws en personalisatie. Eigen nieuwsgaring is nu ongeveer 5 procent, over een jaar is het, denk ik, 10 procent.''

Eerder streefde u naar een Nederlandse 24 uurs nieuwszender.

,,Toen ik bij RTL vertrok heb ik een tijd lang geprobeerd zo'n tv-zender van de grond te krijgen. Ik kwam er vrij snel achter dat je het vooral van het web moet hebben. Maar nieuws alleen heeft in Nederland zowel op tv als op internet niet echt een rooskleurige toekomst – de doelgroep is daar te klein voor. Dus flankeer je het met een andere informatie, zodat je zelfs de kleinste groepen die nog waarde voor je hebben kunt bedienen. Wij schieten met scherp, niet met hagel.''

(www.home.nl)

    • Dirk Limburg