Teruggegeven Malevitsj door erven verkocht

Het schilderij Suprematistische compositie (1920-'25) van Kasimir Malevitsj, dat het New-Yorkse Museum of Modern Art (MoMa) vorig jaar na zes jaar onderhandelen teruggaf aan de 31 erfgenamen van de schilder, is gisteravond op een veiling van Phillips in New York voor 15,5 miljoen dollar (ruim 38 miljoen gulden) verkocht.

Het was de eerste keer sinds de dood van Malevitsj in 1935 dat een schilderij van hem op de veiling kwam. Naar verluidt had Phillips een minimumopbrengst van 15 miljoen dollar aan de erfgenamen gegarandeerd.

Behalve het doek van Malevitsj kwamen gisteravond bij Phillips ook 31 impressionistische schilderijen aan bod van schilders als Monet en Renoir en doeken van onder anderen Cézanne, Gauguin en Picasso. De veiling was de belangrijkste uit de geschiedenis van het 204 jaar oude Britse veilinghuis Phillips dat vorig najaar werd opgekocht door de Franse zakenman Bernard Arnault, directeur van het luxe-goederenconcern Moët Hennessy Louis Vuitton, die onlangs ook eigenaar werd van het vooraanstaande Franse veilinghuis Etude Tajan. Arnault wil het stoffige imago van Phillips oppoetsen en het de komende jaren een plaats geven naast de twee bekendere veilinghuizen Christie's en Sotheby's.

De voorjaarsveiling in New York, waarvan de sessie van gisteravond het klapstuk vormde, werd niet gehouden in de eigen New-Yorkse vestiging van Phillips, maar in het American Craft Museum dat speciaal voor deze gelegenheid voor drie weken was afgehuurd. Tegen de ramen van dit museum, dat pal tegenover het MoMa ligt, waren gigantische reproducties van Malevitsj' suprematistische schilderij geplakt. Het moet op het MoMa, waar dit doek 63 jaar heeft gehangen, een provocatieve indruk hebben gemaakt.

Met de opbrengst van 15,5 miljoen dollar is de compositie van Malevitsj het duurste schilderij dat ooit door Phillips werd geveild. Phillips had voor de veiling van gisteravond gerekend op een totaalopbrengst van minstens 80 miljoen dollar, maar het resultaat viel tegen. Ondanks de aanwezigheid van filmster Sharon Stone, die de bieders moest enthousiasmeren, vonden tien van de 31 schilderijen, waaronder belangrijke werken van Toulouse Lautrec, Monet, Renoir en Gauguin, geen koper. De totaalopbrengst was dan ook niet meer dan 40 miljoen dollar. Dit weerhield Bernard Arnault er niet van om na afloop van de veiling te spreken van een `groot succes' en `het begin van de opmars van Phillips'.