Internet stuwt omzet Buhrmann

Buhrmann, de grootste leverancier van kantoorartikelen ter wereld, heeft zijn omzet via internet verhoogd tot 600 miljoen euro (1,3 miljard gulden) op jaarbasis. Begin vorig jaar liep 1,5 procent van de verkopen via internet, de eerste drie maanden van dit jaar is dat opgelopen tot 6,5 procent.

De sterke stijging van de internetverkopen is grotendeels te danken aan de Amerikaanse klanten van Corporate Express, het handelsbedrijf in kantoorartikelen dat Buhrmann vorig jaar heeft overgenomen voor meer dan 5 miljard gulden. Corporate Express levert vooral aan de grootste Amerikaanse bedrijven en die lopen voorop in de omschakeling naar elektronisch bestellen.

Door de acquisitie van Corporate Express steeg de omzet van Buhrmann over het eerste kwartaal met 67 procent tot 2,26 miljard euro (5 miljard gulden). Ook de nettowinst steeg met 67 procent, van 24 tot 40 miljoen euro (88 miljoen gulden). Exclusief de verrekening van de betaalde goodwill, steeg de nettowinst met 112 procent tot 53 miljoen euro. Per aandeel steeg de nettowinst met 26 procent tot 0,34 euro. Voor het gehele jaar rekent Buhrmann op een stijging van de nettowinst met tenminste 47 procent en op een stijging van de winst per aandeel van tenminste 15 procent.

De sterkste omzetstijging kwam uit de Verenigde Staten, waar Corporate Express marktleider is. Daar nam de omzet toe van 268 miljoen euro tot 1,1 miljard euro. De organische groei was 5 procent. In Europa en Australië worden de oude Buhrmann-bedrijven geïntegreerd met die van Corporate Express. Door die reorganisatie verdubbelde de omzet tot 324 miljoen euro, maar het bedrijfsresultaat nauwelijks steeg.

De autonome groei van Buhrmann, zonder overnames, desinvesteringen en valuta-effecten, kwam uit op 8 procent. Vooral de papierhandel deed het goed met een autonome groei van 17 procent en een stijging van het bedrijfsresultaat met 58 procent. Buhrmann profiteerde van de stijgende papierprijzen en van de trend dat afnemers vaker gebruik willen maken van een tussenhandelaar als Buhrmann, in plaats van direct te bestellen bij de fabrikant.