CSM wil deel Unilever

Voedingsconcern CSM heeft belangstelling voor een overname van de divisie bakkerijproducten van Unilever. Die moet volgens analisten ongeveer 500 miljoen euro (1,1 miljard gulden) kosten. Het zou daarmee de grootste overname ooit zijn van CSM, in Nederland bekend van merken als Honig, Hak, Venco en Karvan Cévitam. Vorig jaar kocht CSM de kauwgom- en snoepproducent Leaf/Sportlife voor 390 miljoen euro (860 miljoen gulden).

,,We hebben Unilever laten weten dat we er graag over willen praten als het te koop komt'', zei bestuursvoorzitter J. Vink van CSM vanochtend in een toelichting op de halfjaarcijfers van het concern. CSM, dat een gebroken boekjaar heeft, meldde gistermiddag een stijging van de nettowinst met 18 procent tot 68 miljoen euro (149 miljoen gulden) bij een 28 procent hogere omzet van 1,2 miljard euro (2,7 miljard gulden).

De divisie bakkerijproducenten van Unilever, die alleen in Europa actief is, heeft een omzet van 800 miljoen gulden en verkoopt bakkerijvetten voor de professionele productie van brood, cake en banket maar ook diepgevroren (half afgebakken) bakkerijproducten voor bijvoorbeeld supermarktconcerns. Unilever heeft begin dit jaar een reorganisatie van de divisie aangekondigd om de winst te verbeteren. Ook een verkoop, eind dit jaar, wordt bekeken. Later liet Unilever weten dat zich een aantal kandidaatkopers heeft gemeld.

CSM is al bijzonder actief met bakkerij-ingrediënten in de Verenigde Staten, waar het concern marktleider is met een aandeel van ongeveer 5 procent, maar in Europa is CSM nog een relatief kleine speler. De omzet van CSM in dit soort producten steeg dit halfjaar met 23 procent tot 564 miljoen euro. Een andere kandidaatkoper voor de Unilever-divisie is het Duitse bakkerijconcern Kamps, dat in Nederland vorig jaar de winkels van Bakker Bart heeft overgenomen.

De winststijging bij CSM was onder meer te danken aan een goede oogst van suikerbieten in het najaar van 1999, aan de afgeronde reorganisatie bij de A-merkendivisie (De Ruijter, Roosvicee) en vooral aan de snelle integratie van Leaf met de bestaande snoepdivisie (Venco, Red Band, King).