Alitalia lijdt fors kwartaalverlies, voorziet jaarwinst

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft in het eerste kwartaal een operationeel verlies geleden van 402 miljoen gulden, maar verwacht het jaar met een licht winst af te sluiten door een aantal bijzondere inkomsten. Ook in 1999 was er een kleine winst.

De cijfers werden gisteren gepresenteerd op een vergadering van de raad van bestuur. In de verklaringen na afloop is geen commentaar gegeven op het besluit van de KLM eind april om de alliantie met Alitalia te verbreken. Verschillende bronnen zeggen dat de situatie buitengewoon delicaat is, suggererend dat een lijmpoging mogelijk blijft.

De raad keurde de balans van 1999 goed, met een nettowinst van 13,6 miljoen gulden bij een omzet van 10,7 miljard gulden. Dat is een forse daling vergeleken met de 464 miljoen gulden winst die in 1998 werd gemaakt. Zonder de 298 miljoen gulden aan bijzondere inkomsten die op balans van 1999 staan, zou Alitalia in de rode cijfers zijn geëindigd.

De tegenvallende resultaten worden toegeschreven aan een reeks van factoren: stijgende brandstofprijzen, verstoring van het vliegverkeer door de oorlog in Kosovo, een lagere groei van verwacht van het binnenlandse Italiaanse vliegverkeer en van de Europese economie in het algemeen.

Ook de problemen rondom het Milanese vliegveld Malpensa heeft de maatschappij veel geld gekost. Pas op 20 april van dit jaar is de geplande overheveling van buitenlandse vluchten van het kleinere vliegveld Linate naar Malpensa uitgevoerd: later en in minder mate dan Alitalia had gewild. Daardoor heeft Alitalia zowel op Linate als op Malpensa moeten vliegen en ,,is er veel ruimte overgelaten aan de concurrentie, zowel in Milaan als in de Italiaanse provincies''.

Alitalia constateert dat Malpensa ,,op onaanvaardbare kwaliteitsniveaus heeft geopereerd'', schrijft de maatschappij en daarom door veel reizigers wordt vermeden. Het vliegveld kampt met veelvuldige vertragingen en er zijn regelmatig problemen met de afhandeling van bagage.

Omdat de meeste problemen rondom Malpensa volgens Alitalia zijn opgelost, zijn de vooruitzichten voor dit jaar redelijk gunstig. Passagiers (plus 12 procent) en vracht ( plus 22 procent) gaan goed in het eerste kwartaal, maar de effecten daarvan worden tenietgedaan door de stijging van de brandstofprijzen (120 procent). Ook dit jaar hier moeten bijzondere inkomsten het bedrijf uit de rode cijfers houden, ook al omdat de brandstofkosten zo sterk zijn gestegen. ,,Er moet een redelijke mate van buitengewone inkomsten zijn gedurende het jaar, die het operatieve verlies moeten compenseren en het jaar doen afsluiten op het break-even punt.'